Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Bettans första sluta!

Publicerad 2013-08-24 21:05:00 i Allmänt,

Det blev en spontanträning med Madde och Bettan. Först finslipade vi på detaljerna kring longeringsarbetet, hur Madde ska göra för att hålla sig i rätt position, ex undan sparkzoon etc.  
 Sen kom vi till det för dagen mest spännande: slutan!
 
Vi har börjat träna att flytta rumpan stillastående för spöet redan tidigare. Dvs stående framför på ena sidan av hästen sträcka spöet över på ytter skinka och där be hästen ta rumpan ett steg mot en själv, alltså flytta undan för spöet som vilar på ytter skinka.
Kikar man noga här håller jag mitt orangea spö (ja det är en smal pinne från en cykelflagga till barncyklar ;) ) riktat mot ytter (här vänster) skinka på Bettan, hon ska då ta ett kliv "mot" spöet (höger).
 
En annan vinkel, samma övning. 
 
Det momenten som det oftast felkopplar i skallen för hästarna när man lär in slutan är att dom flyttar rumpan åt fel håll, dvs bort från personen i stället för mot. I början blir det ex lätt problem när man byter sida för då flyttar hästen åt samma håll fastän man bytte sida.
 
Det andra momenten som brukar vara ett hack att ta sig över är förståelsen hos hästen att den faktiskt fysiskt kan röra sig åt ett håll, med rumpan riktad åt ett annat, dvs på tre spår. Det går knaggligt och kräver stor koncentration av dom från början att koordinera ihop kroppen till den rörelsen.
 
Här ser man hur Bettan plötsligt börjar bli medveten om att hon har en bakdel och ska försöka göra nåt nytt med den. Den här hjälpgivningen med sluta kommer ge henne jättemkt i utbildningen, då det ger ryttaren möjligthet att fånga upp henne när hon slirar ut med bakbenen, på så sätt kommer man längre i böjningen. Det förutom det självklara användingsområdet att gå i sluta då..
 
1a) Här är två bilder i en serie där Bettan svarar korrekt på spöhjälpen (här tom bara en visuell hjälp från spöet) och flyttar in rumpan korrekt.
 
1b) Nu är flytten klar.
 
Under här kommer en längre bildserie som visar hennes första sluta/slutarörelse någonsin!  Hon kämpar att koordinera ihop kroppen och går med små ovana steg mot sluta. Formgivningen bryr vi oss i de första gångerna inte om utan vi fokuserar på inlärning av rörelsemönstret på tre spår, och främst ett korrekt svar på spöhjälpen. 
 
Så nu var det gjort, Bettans första sluta! Jätteroligt! 
 
Det blev inga bilder på Madde och Bettan i dag då jag glömde bort mig och hade fullt upp och titta, instruera och prata medans dom grejjade, Madde hade i alla fall huvvet med sig nog för att plocka upp kameran.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-08-24 23:45:48

Vad kul!! Bettan jobbar allt hon kan, vilken duktig pålle :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela