Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Emma och Picasso uppsuttet

Publicerad 2013-08-25 22:22:02 i Allmänt,

Med Emma väl uppe på hästryggen traskade vi bort till gräsplanen och jag kikade på böjningen. Emma har haft lite styrningsproblem så till vida att Picasso endea styvar sig men flyttar sig dit hon vill, eller gör tvärt om, överböjer halsen men svänger inte. 
 
Mycket instruktioner blev det men jag försökte separera det så gott det gick. Det är två saker som händer:
 
När Picasso blir för rak ska Emma lyfta bogarna utåt och på så sätt skapa böjning och eftergift i nacken.
Emma lyfter då tyglarna lite utåt och ber även med sitsen och innerskänkel honom att flytta sina bogar aningen utåt.
När det blir fel så flyttar Picasso bogarna utåt men halsen kortas av och blir stum, huvudet högt. 
För att lösa det problemet måste Emma ligga på och så fort minsta styvhet uppdagar sig, lösgöra halsen. Då kan hon utföra flyttningen av bogarna och få den effekten hon önskar: mer böjning.
 
Ibland får de motsatta problemet och Picasso driver iväg ut över ytter bog, men halsen är överböjd. I dom lägena ska Emma i stället försöka med sitsen vara tydlig, skapa känslan av att hon vill svänga snävt in på en liten volt (motsatsen till den utåtdrivande rörelsen som blivit) och envist ta i innertygeln tills han följer med med frambenen och faktiskt "vänder med" inner tygeltag.
 
Efter en del strul från Picassos sida bestående av viss panik över att hästarna brevid busade, så fick Emma riktigt bra stunder, där hon fick en fin böjning och började kunna med en större lätthet och kontroll flytta bogarna och skapa böjning och styrning.
 
Jag tror att Emma började känna vad hon är ute efter med alla dessa "knepiga AR-tygeltag" vilket ligger ganska långt ifrån den "vanliga ridskoleridningen" och hittade lite av lättheten i ridningen. Då blir Picasso inte stor och tung utan en lättriden, välbalanserad, känslig häst! Det är så roligt att se när samspelet funkar och Emma får till det. Emmas hjärna blev nog fullproppad men jag tror att hon fick med sig en känsla av vad hon söker, hur det känns när de blir rätt.
 
Bra jobbat av Emma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela