Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

En balansgång

Publicerad 2013-08-17 00:27:00 i Allmänt,

I kväll hittade jag åter igen tillbaka flera upprepade tillfällen till läget där han roterar bröstkorgen och inner bak aktiveras. Det är fortfarande ett väldigt balanserande fram och tillbaka för att hitta dit, men vi lyckas, så jag är riktigt nöjd. Med tanke på att vi inte hittat dit alls tidigare.
 
Jag har hittat ett sätt som just nu ger mig lite mer kontroll eller åtminstonde uppfattning omvad som händer: Jag böjer Brynjar för sätet och ber honom  gå mot, eller in i, öppna. För att kolla om han lagt sig på bogen och överböjt halsen eller inte så vrider jag sätet mer så han går ut mot en skänkelvikning eller 4 spårig öppna. Om han mjukt glider med mig i rörelsen är allt frid och fröjd, jag glider då tillbaka till en öppna och fångar upp inner höft fall jag tappat den.
 
Men om han överböjt sig och jag försöker vrida över honom på 4-spår/skänkelvikning, då glider han inte med i min rörelse utan han lägger sig tyngre på bogen och vill böja halsen mer och inte gå över mot skänkelvikning.
 
På så sätt har det gett mig en mer konkret känsla för vart och hur han placerar sig i böjning. det experimenterandet och gett mig större möjlighet att bolla in honom i rätt läge, där han äntligen får fram en kraftig rotation som vi saknat så länge!
 
Så vi är på g nu! Dagens bilder blev inte särskilt bra, vi lyckades inte riktigt fånga dom korta intervallerna där rotationen kom fram tydligt och jag måste varna för att min sits ser helt hemsk ut, i största delen pga reflexvästen som får mig att se ut som en kutryggig gubbe i stolsits utan svank -.-
 
Här är vi mitt inne i en förhållning och sidförflyttnignen mot 4-spår/skänkelvikning.
 
Brynjars hals har allt vecklats ut bättre än tidigare :) Gubbsits check.
 
Lite, lite mer samlad här men halsen ändå ganska bra längd, nosen precis framför lod och nacken som högsta punkt.
 
Här, oxå i en förhållning, ser man faktiskt att bakbenet håller på med nåt mer arbete än det brukar. Han överbelastar heller inte frambenet (genom att inte belasta det bak mot tygndpunkten som han brukar). Nacken är högsta punkt och nosen precis framför logplan, halsen är inte helt optimal dock, det finns en liten sänkning i bakre delen av halsen, vilket  iofs kan ha att göra med min förhållning precis där.
 
Muskelbild.
 
Här nedanför kommer en liten bildserie som visar när vi är ute och söker efter det där bra läget...
 
 
Här har jag lyckats räta ut/böja Brynjar lagom mkt och det ska precis till att bli ett sånt där guldkonsläge. Men han har ytterligar en taktik för att slippa. När han är i  rätt läge och det är dags för bakbenen att kliva in under hans kropp, så korvar han ihop sig, går emot och tappar bjudningen. Det steget har vi fångat här på bild.
 
Här kom jag förbi korvningen och fick honom att släppa igenom i kroppen. Man kan se att något  har hänt med överllinjen som blivit bättre än vanligt (även om nosen gärna skulle fram lite till). Jämför man med undre bilden syns det ganska tydligt att han lyft överlinjen.
 
Efter några steg korrekt  så får han belöning med att sträcka ut sig och gå som han vill, man ser tydligt hur han sjunkit ner på bogarna igen, i konfortläget.
 
Avslutar med en bild på Nesto som har fått ett varande sår på underkäken och käkat penicillin nu några dagar. Han ser fin ut,ser ut som att magen blivit lite smärtare oxå, gissar på att betet inte är lika kraftigt längre.Han ser fint högbent ut :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela