Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Hovar

Publicerad 2013-08-14 14:14:00 i Allmänt,

I går kikade Tobbe på Brynjar när han gick och kom fram till att han traklandar inte. Jag var efter det ut och läste på på internet kring ämnet och det är tydligen ett samband kring avsaknanden av traktlandning och Brynjars ständigt frammåtväxande hovar. Att hovarna växer frammåt ger honom undertuckna trakter, för lång tå och långsmala ovala fötter. 
 
Han står för tillfället också under sig med frambenen, i en position där han avlastar bakre delen av framhovarna. För att få tillbaka traktlandningen och därigenom oxå nå en bättre hovform, oömmhet på grus, så ska man tidigarelägga överrullningen. Då påverkas steget och benet "hinner" vecklas ut helt och därigenom landar hoven med trakten först.
 
Så han verkades med ytterligare kortare tår och så har jag gjort ett experiment med inläggssulor i bootsen för öka stråltrycket, dvs öka blodgenomsträmmningen i strålen vilket ger friskare hovar som lättare bekämpar strålrötan och gynnar dessutom att hoven breddar sig. Jag limmade ihop två liggunderlagsbitar som jag limmade fast direkt i bootsen. Vi får se hur det funkar, men jag tänkte att i värsta fall får jag helt enkelt dra bort dom  och i bästa fall funkar de toppen!
 
Före verkning, framhovar.
 
Före verkning, höger fram, hovarna har blivit ganska symetriska men är långsmala trots att tån här redan innan verkning är något kortade sen tidigare verkning.
 
Höger fram, efter inkortandet av tån. Hovens porportioner blir bättre.
 
Höger fram, efter verkning, den inkortade tån har rundats ihop med befintlig hovvägg i en mjuk båge.
 
Höger fram verkad (vänster på bilden), den vita kanten är sned eftersom Brynjar rullar över något snett på sina hovar, vilket ger honom en "stortå" när hoven rundas av så han får en rak överrullning, ser den aningen sned ut.
 
Min sko-kreation, fastlimmad men ej testad av Brynjar ännu.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela