Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Ida och Blingh

Publicerad 2013-08-21 14:24:00 i Allmänt,

Jag kikade på Ida när hon red i dag, fokus i dag låg på tygeltag och formgivning. Ida är som vanligt oförskämt duktig bara man slänger ett getöga på henne i mellanåt ;) 
 
Blingh svänger inte alltid när Ida vill att dom ska svänga, utan hon driver utåt men med halsen böjd. Det problemet har jag vid flera tillfällen stött på med ryttare som faktiskt KAN rida och ska utbilda sin unghäst. Ryttaren agerar som den skulle ha gjort på en utbildad häst som inte svänger, dvs, tar i inner tygel, lägger till ytter tygel mot halsen, trycker med ytter skänkel och ev oxå med inner för böjningen.
Man lägger på massa hjälper för att en hjälp (inner tygel) inte funkar. En utbildad häst vet vad alla dessa hjälper betyder och svänger. Men unghästen får kortslutning i hjärnan och svänger inte och blir absolut inte bättre på att förstå inner tygel vilket var grundproblemet. 
 
Ida flyttade fokus och fokuserade på att Blingh ska följa inner tygel med hela kroppen och inte bara halsen. Då kan hon använda bara inner tygel och ändå få ut det resultatet hon vill. Blingh svarade bra på det och jag tror att Ida kände tydligt när det blev rätt. 
 
Det som är lite svårare att känna, eftersom man inte kan se fyskiskt vad som händer från hästryggen, är vart Blingh håller sitt huvud.  Det är viktigt att hon länger ut halsen och hela överlinjen så att ryggen får en chans att komma upp och hon kan sätta rätt muskler. Blingh är för ett orutinerat öga väldigt duktig och går "i form", men formen är för kort/hög och ofta strax bakom lodplan. Blingh  har ännu inte muskulatur nog att kunna bära en sån hög form korrekt.
Här är när de inte riktigt blir som de ska, Blingh har här visserligen halsen ganska lågt men nosen bakom lod hindrar rygg och bakben från att arbeta korrekt.
 
 Här jobbar Blingh på ett helt annat sätt och man ser tydligt på nacken att den är i en mkt bättre position. 
 
Ytterligare en bild där Blingh har rätt hållning.
 
Så då kommer man till det svåra men viktiga läget där man ska få hästen att sträcka ut och fram halsen -men utan att bli styv i halsen. Dvs behålla lösgjordheten. När Ida får stöd av mina falkögon så får hon till det jättefint!! Allt faller på plats, Blingh blir lösgjord, svängbar och får en fin överlinje. det är riktigt roligt att se att dom är så duktiga!
 
Här har Blingh en fin överlinje men styvar sig lite lite...
 
 ...Och  här har Ida löst det och hon har förutom en fin överlinje dessutom fin böjning. Här skulle man dock önska att Ida varit lite kvickare med å belöna med handen, men de kanske kommer i sekunden efter jag fotade :)
 
 Dom här sist två bilderna har Blingh exakt samma fotförflyttning på och man kan tycka att hon "går i form" på bägge. Tyvärr rider en väldigt stor del av alla "vanliga" ryttare runt i denna form som inte kopplar ihop hästen med sina bakben/rygg.
 
 Här har hon en ärlig länging av överlinjen. Fram och ner som det ska vara. Nosen kan få flyttas ytterligare en aning längre fram om den vill, men inte bak. Jag vet inte riktigt vad Idas vänsterhand gör, men de tycker jag vi skiter i för hästen går jättefint!
 
Jättefint jobbat av dig Ida!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela