Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Liten summering av sommaren

Publicerad 2013-08-26 22:29:00 i Allmänt,

Den här sommaren har jag prövat en hel del nytt i min ridning. Med tanken att "det måste vara bättre att prova nåt nytt och få nya problem i stället för att sitta fast med dom gamla hela tiden."
 
Från kuserna i försomras fick jag påpekningar om att vi behövde mer länging i halsen och räta ut halsen för att få mindre problem med bogarna. Så det har vi jobbat med, i början mestadels med längingen och nu lite senare även med böjningen.
 
Jag har blivit medveten om hur svårt vi har att göra öppna på ett voltspår.Vi tappar hela tiden destinationen då böjningen varit krokig än hit än dit. Så det har vi övat mycket på, vilket passade bra med jobbet att få honom lagom mkt böjd.
 
Jag har upptäckt att jag lätt sitter och "smygsitter" på ytter sittben trots att satt mig "som man ska" i böjning. Detta har lett till att jag prövat att sitta lite mindre som man ska och fokuserat mer rent på att inner sittben blir mer belastat än ytter.
 
Jag har börjat återkomma ibland till att sitta på två tyglar, fråga mig egentligen inte varför.Det går att pillra lite mer då, vilket jag tidigare bara missbrukat men nu verkar jag kunna få de till nåt vettigt. Jag har lärt mig av med en ovana att försöka lösa saker med inner tygel.
 
Så nu står jag i läget att jag har förändrat "massor" med saker och det ska bli väldigt spännande att gå kursen till helgen för att de hur mkt som har blivit bra och vad som blivit mindre bra. 
 
Om jag kikar på bilderna i kameran, så finns det mer skitbilder än förut, men det finns oxå många bilder som är bra, och dom bra bilderna är bättre än det som varit förut. Så kanske är de mer skit men det som blir bra blir bättre än förut?
 
Det som blir bra, bättre än förut som jag ser på bilderna är att han lyft upp sig vid manken, och fyller ut halsen på ett nytt sätt. Så han ser biffig ut. På de bilderna tar han heller inte frambenen in under kroppen utan han håller upp sig fint, finare mot för tidigare. Jag väntar så tålmodigt men ändå ivrigt jag kan på att han ska börja klara den positionen även i trav. Nu klarar han i bästa fall en travstart i det läget, vilket jag är nöjd med. Då finns något att jobba ur.
 
Här är några av dom bilderna som visar hur han fyller ut halsen bättre än tidigare, vilket verkar vara resultatet av att manken höjts. Kikar man uppe vid mankammen ser man att svärdshugget (gränsen mellan manke och hals) nästan är obefintligt. När han släpper ner manken (främre delen av ryggen/bakre delen av halsen) så blir det en större v-formation där. Så där kan man tjuvkika...
 
Här är en för oss ganska bra travbild, han tar i på ett av dom bättre sätten, i en öppna. Men man ser  hur tungt det går. Men jag tänker såhär att om vi nu sätter böjningen i skritt, så kan vi snart det i trav oxå och när vi kan de i trav så kan vi börja jobba med att få mer vikt på bakbenen och på så sätt få bort inner fram från tyngdpunkten. En sak i taget.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela