Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

RIKTIG böjning!

Publicerad 2013-08-14 19:30:00 i Allmänt,

I dag hittade jag för första gången tillbaka till den kraftiga rotationen, sänkningen av inner bak och resningen fram, som jag upplevde på senaste Katrin-kursen. Det var då första gången jag fått till en sån korrekt böjning, någonsin.  Och i dag var första gången jag hittade dit själv!
 
Det där attans lilla, svårhittade läget lyckades jag komma åt, det ligger precis mellan för rak, för böjd, för lite energi och för mkt energi. Men där finns det, då inner bak faktiskt går in och bär. På riktigt!
 
Senaste tiden har jag prövat jobba Brynjar tillfälligt för rak, dvs mot skänkelvikning. Vi har länge gnetat på i den överböjda positionen tungt liggande på en bog, så jag lessnade och gjorde precis tvärt om. Det har nog gett mig lite mer kontroll över bogarna och bakbenen, och i dag blev det en lyckträff och jag hittade läget mitt i mellan: bärig böjning.
 
Idag kände jag igen känslan från kursen, att när jag lyckas balansera Brynjar rätt mellan det två ytterlägena (överböjd/rak) så tappar han energin och mosar ihop kroppen för att komma tillbaka till komfortzoonen, dvs på bogen. Men om jag balanserar honom i rätt läge och i stället lägger till energi, då kommer det!
 
Så det är lurigt att rida en RIKTIG böjning, dvs. där bröstkorgen roterar, inner bak kliver fram mot tyngdpunkten och bär upp vikten, inner höft sänks och manke och hals reser sig. Men jag kan glatt säga att jag aktivt lyckats få fram det, alla fall två ridpass i mitt liv, under små upprepade stunder av passet. *jättestolt*
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela