Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Rolig longering!

Publicerad 2013-08-09 22:08:00 i Allmänt,

Jag kände mig halv-vissen när jag gick ut till stallet i dag, jag hade bara tänkt att titta till Brynjar och spraya på mer flugspray men väl ute fick jag för mig att pröva min nya kapson och lädertöm. Det visade sig bli ett mycket lyckat pass!
 
Den nya kapsonen fungerade toppen, satt på plats exemplariskt utan att vara hårt spänd, Brynjar som är väldigt känslig verkade inte besväras av att jag tog i den, då det inte är något järn i den utan bara läder. Det plus lädertömmen (som jag dock inte kapat till rätt längd än) kändes riktigt bra att jobba med! 
Här är en bild på kapsonen jag köpt från http://www.taur.se/ hemsida.
 
 
Det som gick så bra med dagens pass var att jag börjar kunna be Brynjar att länga halsen i skolorna. Han drar som standard in nosen lite bakom log så fort jag ber honom om något. Även om jag jobbar honom i halsring gör han detta.  Men i dag fick jag flera gånger en jättefin överlinje och då jobbar han fantastiskt bra.
 
Han skrittade lugnt och fint böjd med utsträckt hals och inner höft på plats, ur det gjorde vi några öppnor och slutor. I öppnan behöver vi ytterligare jobba på finliret i hjälpgivningen, så Brynjar kan placera sig lite mer exakt i öppnaposition, nu vinglar han ibland ut för mkt med baken eller gör ingenting. Vi kunde oxå göra riktigt fina slutor, stadigare, där han längde sin hals och sträckte fram nosen framför lodplan.
 
Det viktiga för mig som gjorde dagens longering så positiv var inte främst de stunder vi lyckades göra korrekta skolor, utan varje gång han svarade korrekt på min hjälpgivning när jag bad honom sträcka fram nosen. Det är ett stort viktigt framsteg för oss just nu!
 
Plöstligt stod jag där och kände att jag "lyckades" med att longera så som Christoffer Dahlgren pratar om och gör, att man med distans från hästen arbetar den i öppna, sluta och senare även samling.
I dag var den bästa AR-longeringen jag gjort i hela mitt liv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela