Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Svåra travövergångar

Publicerad 2013-08-01 21:28:00 i Allmänt,

Först i dag var jag ut med Brynjar vid hand och försökte ta upp det där med diagonaliseringen igen. Målet med det är att skapa en ren travtakt men utan sväv (dvs i skritt). På så sätt kan man få fram ren travtakt i långsamt tempo.

Arbetet gick ganska bra men är inte särskilt effektivt, är kanske tre av tjugo steg som lyckas. Det är ingen toppen-statistik för inlärning direkt. Och då tittar jag enbart på takten, sen var de ju resten av hästens kropp oxå som skulle gå rätt. Hm.

Funderingarna dyker åter igen upp om det är värt mödan att hålla på med, förmodligen inte så länge jag inte lyckas få inlärningen effektivare än den är nu.
 


Andra passet gick jag ut och tänkte fortsätta arbetet med diagonaliseringen, men det gick ännu sämre. Vi får snarare mer fel är vad vi får ut positivt ur den träningen.

Så jag skuttade runt lite och hoppade sen upp på Brynjars rygg barbacka i jeans och grimma och med en rätt uppgiven planlös attityd, mitt åter igen nyfunna mål att lyckas med Brynjars trav genom diagonalisering kändes plötsligt lika långt bort som förut.

Så jag skrittade runt, provade samla och satt och funderade och försökte känna efter alla fel som jag kan tänkas skapa av mina samlingsförsök.

De saker som jag tidigare fått höra som negativt kring mina samlingförsök har varit, lite för kort hals men främst att det har blivit en svag sänkning längst fram i ryggraden mot manken, när jag blivit för ivrig.
 


Hur som helst så test filurade jag på lite och prövade att rygga honom, då blir ju ryggen fyllig och hästen relativt kort. När jag hade ryggat klart bad jag honom starta i trav och petade med spöet för att be honom behålla formen han fått sen ryggningen.

Då lyckades han starta i en faktiskt riktigt långsam och samlad trav. Korrektheten i att använda sig av ryggning kan man ju ifrågasätta, men vi hittade en övning som bestod av ryggning-trav-ryggning som verkade ganska effektiv för att få upp samlingen och ner hastigheten på traven. Så tills vidare är jag nöjd och tänker prova nån gång till så får vi se vad det kan ge eller inte.

 
Satt i stallet med Ida och dregglade efter WE (working equitation) med de fantastiska hästarna som har både samling bärighet och explosivitet! Tänk om Brynjar kunde hitta en sån balans! Man kan ju undra hur Brynjar skulle utvecklas om man skolade honom efter det i stället. Kanske nåt att prova leka med när vi får paddock vem vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela