Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

5 Tips!

Publicerad 2013-12-10 21:04:00 i Allmänt,

  • Sätt kapsonlinan i yttre sidoringen så förtydligar du för hästen att den ska svara med ställning i nacken. Underlättar ifall hästen inte svarar med att ställa sig i korrekt nacken när man ber den.

  • Köp en stålborste för att spara på raspen!Borsta hovarna med stålborsten innan du kör igång med raspen, då håller sig raspen vass betydligt längre.
     


  • Har du svårt att hitta ett spö som är långt nog men inte tungt? För att komma åt hästens bakdel i ex slutan vid hand, använder jag den orangea pinnen från en cykelflagga, perfekt längd, styvhet och lätthet.
Jag, Bettan och flagg-pinnen.
 
  • Jag tycker fasligt mycket om min styva halsring. Den ger en tydlig hjälpgivning för hästen och kostar nästan ingenting. Väl värd sina pengar och kan köpas här.
 
  • Använd hovkniven till att skära bort isen. Ibland när man vill rida ser hästen ut som en ismammut med istappar hängande i pälsen där sadeln ska sitta, Då borstar och värmer jag så gott jag kan men dom sista envisa istapparna tar jag hovkniven till. Jag lägger kniven platt mot hästen (alltså inte eggen mot hästen, utan den plana sidan) så låter jag den glida ut med hästens päls så uppstickande istappar skärs av, ofta klyvs dom. Då går de att borsta bort med piggborsten.
Smyger in ett extra tips för mattens hår också, äntligen har jag hittat en hårkur som faktiskt vårdar håret på de sätt som 99%av alla produktter lovar men ingen uppfyller.
Ta 2/3 delar balsam och blanda med 1/3 olivolja. Använd som balsam/inpackning. Man kan öka på dosen med olja lite om man vill men med risken att håret ser lite fett ut. Ta 1/3 del så slipper du det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela