Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Bra eller dåligt pass?

Publicerad 2013-12-09 17:06:50 i Allmänt,

Ni vet, sånna där dagar när man kommer från stallet och inte riktigt vet ifall de gått bra eller dåligt egentligen. Sån dag har jag idag.
 
Jag började med att markarbeta Brynjar och ett av hans största problem, både i markarbete, ridning och när han springer i hagen, är att han kortar av sin hals och håller den kort, hårt fixerad nära sin kropp med nosen indragen. Så länge vi håller oss i skritt är problemet inte jättesynligt, han håller sig då i en ganska bra form. Men så fort han tänker trava så kortar han av halsen igen. Det är jättesvårt att komma åt det här problemet. Men i dag lessnade jag och tänkte att nu jädrans ska han länga ut halsen!

Så jag bad honom att för ett tryck i kapsonen sänka huvudet ner mot marken. Först då länger han ut hela halsen utan att spänna den. Det var jättesvårt, oväntat svårt. Brynjar var enveten och skulle vrida på huvudet i olika riktningar men inte släppa ut halsen. Efter mycket envetet arbete från min sida sträckte han ut och ner halsen riktigt djupt och skrittade så. 
 
Samma sekund jag lade till lite drivning mot trav så drog han ihop halsen och vägrade att förstå inverkan i kapsonen, trots att han svarat rätt otaliga ggr i skritten. Men envis som jag är så tjurade jag på och tillslut fick jag en travsekvens där han travade med nosen nästan ända nere vid marken.
 
Nu är det inte en fördelaktig form för honom att jobba med huvudet så lågt, men jag vill ändå arbeta med ytterlägena. Har vi problem med en ständigt för kort hals, vill jag se till att jag kna få en för lång hals. Från en fö lång hals är det då lättare att jobba sig mot en lagom lång hals, än att försöka länga den redan för korta halsen.
 
Jag slutade när jag fått ett halvt varv i trav med nosen nere vid marken. Det här måste vi jobba vidare på om vi ska klara longeringsarbetet. Jag gick och bytte huvudlag och satte mig sen upp på Brynjar. Även här gick det ganska knaggligt men hade samtidigt flera saker som kändes bra. "Nya" bra saker. 
 
Att jobba vidare med: Halt- flytta tyngdpunkten - trav, fungerade bra i dag också. Jag måste passa Brynjar så han inte slår upp huvudet och kastar bak tp utan att han faktiskt mjukt gungar bakåt och stannar där. Ur det krävs det mycket drivning för att få honom att trava. Jag känner hur tydligt ryggen kommer upp och han får kämpa lite för att ta i upp i trav ur det läget. Men den traven som kommer fram då känns bra tycker jag, han bibehåller en del av den resningen han fått med sig ur halten, i kanske 5-10steg.
 
Jag tror han har en låsning i halsen eller liknande, för han sitter fast litet i höger tygel. Jag ska leta reda på någon som kan fixa det åt han, får se vad det finns för utbud av knak-kunniga här på ön.
 
Jag tyckte mig få en liten ny känsla i dag i traven, att han var lite mer högrest och att jag kunde jobba honom lite mer i traven utan att han tappade den. Jag tror att det berodde på att jag, eftersom han satt fast lite i ena tygeln, fokuserade i samlingen på att han skulle släppa taget om tygeln och böja sig bättre, i traven. Jag hade oxå fokus på att bakbenen skulle kliva in rakt under honom och bära,i stället för att han ska skjuta vikten över bogarna. Vi får se om vi kan hålla kvar vid den känslan. Det återstår att se.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela