Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Longering av Nesto

Publicerad 2013-12-16 20:13:00 i Allmänt, Film, NH, Nesto,

Det var kanske 4-5:e gången jag longerade Nesto i dag, har grejjat lite smått i hagen och nu var det andra gången i paddocken och Therese var snäll nog att filma oss en liten stund.

Longeringen går helt okej, han lyssnar på ganska små signaler, men inte helt, helt klockrent ännu, jag behöver förstärka lite ibland. Nesto har en förkärlek för att komma in till mitten, den visade han såklart lite mer av än vanligt när man filma ;) 
Vi jobbar med start, stopp, varv- och gångartsbyten samt att flytta utåt på volten. Det gör han riktigt fint nu men det är tyvärr lite svårt att se på filmen av någon anledning. Men tittar man noga efter det så syns det när han flyttar sig utåt, det är oftast när han gör det som han krummar sig lite och ser lite extra stilig ut.
 
I början av passet är han spänd och ofokuserad men jag avslutar när han av arbetet fått en lite "lägre" profil. Då blir han en mer stillsam och lugn liten häst med milda ögon. Nu är de timmarna som behövs, desto oftare vi kan komma till det mentala tillståndet, desto fortare kommer det gå att hitta dit och tillslut kommer det samma stund som jag tar på grimman. Lite tid bara.

Jag kommer allt eftersom ihåg alla de saker som jag gjorde med Brynjar i början, innan han var redo för inridning. När Brynjar var som Nesto är nu, var Brynjar ungefär 1,5-2 år gammal. Nesto är 3 år, redo att börja ridas in? Näe skulle jag inte påstå. Han måste nog få samma tid på sig som Brynjar fick, trots att han är äldre än vad Brynjar var när jag började med honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela