Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Longering med Nesto

Publicerad 2013-12-11 18:13:00 i Allmänt, NH, Nesto,

Idag var de nesto som glänste, vi gjorde en mini-utflykt dom få metrarna från hagen ner till paddocken. Vi har tidigare bara jobbat i hagen för att göra saker så okomplicerade för en ung liten häst som möjligt. 
 
Han blev lite uppspelt när vi kom in i paddocken och han hade den andra hästflocken inom synhåll, men han skötte sig mycket fint och verkade ha tagit åt sig de vi pratade om sist: uppmärksamheten. Han hade betydligt mer fokus på mig och lyssnade snabbare denna gång när jag sa till honom att han inte fick titta iväg.
 
Han travade tjusigt runt mig på volt, var signalkänslig, gjorde en liten rivstart där han drog iväg, men orsakade inga vidare problem utan jag bad honom att fortsätta med sin uppgift vilket han då gjorde. Vi jobbar med att skicka ut på volten (följa mina pekningar och flytta undan bogen ut på spåret), att flytta bakdelen (vilket blir en join up), trava, skritta, stanna och nu har vi även börjat med en ny övning:
 
Jag riktar bröstet emot honom och ber han flytta sig utåt på volten, det har vi övat på två ggr och han är duktig och dansar snett utåt i trav. Det roliga med den övningen är att den ofta påverkar traven så mkt, nacken krummas, hästen böjer sig lite mer, och fjädrar lite mer i trav när den rör sig snett utåt. Roligt att se på Nesto som har så pass lätt för sig, för han dansar verkligen, han har så lätt för sig i kroppen. Lätt att göra rätt.
 
Jag provade för första gången en galoppfattning,Nesto var lite osäker på vad jag menade. Det är ganska vanligt första gångerna då hästen som regel blivit "bestraffad" om den galopperat tidigare (vilket den gör i samband med att den drar iväg i longeringen och busar) då "bestraffar" man hästen för brallningen, men hästen blir osäker på om det är bralla den inte får göra eller om de är att dra igång galoppen som är det som matte inte uppskattar. När man då börjar aktivt be hästen om galopp så funderar den lite, men kommer sen fram till att de var okej med galopp, så länge man inte brallar. Jag fick 3-4galoppsprång så då berömde jag och avslutade. Hade inte behov av att tjura mer med de, bättre å belöna mkt när han gjorde rätt och avsluta. 
 
Hästarna har fått en ny matlösning, nu blir det fri tillgång men med nät på, hoppas att Brynjar ska fortsätta lägga på sig, och Nesto.... ja han får nog döpas om till Tjockis-Nesto ;)

Ska också tillägga att Nesto bemödade sig med att komma gående genom halva hagen för att möta mig när jag kom in i hagen och skulle fånga honom. Så fort jag kom innanför grinden började han gå mot mig, exemplarisk häst :)

Och en ny grimma borde han få Nesto, han får nu låna Brynjars beiga grimma, men den gör sig då inte så bra på honom. Då det enda den beiga färgen framhäver på honom är den smutsgula svansen, hehe nä, han måste nog ha en kall färg i stället på grimman som framhäver hans silverpäls!

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-12-11 18:42:26

Vad kul. Kvitto på att du gjorde rätt förra gången då han tjafsade. Du är så bra på ditt "hästande" som Käthe kallar det :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela