Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Alger

Publicerad 2013-07-18 14:39:00 i Allmänt,

För många år sen gav vi ishavsalger till vårt sto, för de ska ju vara så nyttigt, enligt alg-börje mfl. Men det brukar oftast vara ki att få i hästarna det för de smakar inte hallon kan man lugnt säga. Går man ut på internet och läser hittar man de som fått sommareksemet botat av algerna och alla möjligt krämpor som blivit bättre, men det finns oxå en massa kritik kring att ge hästar alger då de ska innehålla höga värden av jod och finns risk att de innehåller tungmetaller beroende på vart de växt etc etc.

Hur som helst har säcken med algerna blivit stående i stallet i många år utan att nån häst ätit dom, vi har övergått till att ge hästarna Biopromin i stället.

Så av nån anledning fick vi för oss att ta upp en näve av pulvret och räcka fram under näsan på Brynjar, och ta mig tusan hästen slickade flitigt i sig dessa äckliga alger bara som dom var!

Provade blötlade lite i en hink och även dom slickade han i sig. Förvånad jag blev!
Men då tänker jag såhär, att om han nu frivilligt slickar i sig dessa annars kända för att vara äckliga alger, så kanske han behöver dom helt enkelt.

Så jag ska prova ge han av algerna fram igenom och se när han lessnar på dom. Om jag skippar att blanda ut dom i nåt gott lucern så borde han sluta äta dom när han känner att han inte behöver dom mer, så behöver jag inte vara rädd att han äter dom bara fat de finns nåt annat gott i blandningen. Så nu blir det rena ishavsalger. Jag provar!

Brynjar efter dagens manpyssel

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela