Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Efter regn kommer solsken

Publicerad 2013-07-07 10:16:00 i Allmänt,

I fedags vid lunchtid satte sig mamma och jag i bilen för att köra en massa mil ner till strängnäs och Ängvaktartorps lipizzaneruppfödning. Efter fem timmars körning var vi på plats för en första kik på hästarna. 
 
Jag hittade ängvaktartorps gård på internet och fastnade för att dom har avel som inriktiar sig mot en mindre barocktyp av lipizzanderhästar och deras uppfödningar får gå i stora flockar på lösdrift under hela uppväxten och leva ett riktigt hästliv. Bli starka, hållbara och signalkänsliga individer, precis vad jag söker.
 
Redan första kvällen fastnade jag för Nesto med hans fantastiska överlinje i nacken, starka ländrygg och känsliga kommunicativa ansiktsuttryck. Han visade upp en liten samlad galopp i slow motion, på böjt spår med rejäl hasvinkling och mer än så behövdes inte för att jag skulle slå till! 
 
Nesto är tre år, lipizzanerhingst, inte mycket hanterad, han verkar ha ett känsligt men stabilt psyke, han är lagom hög, någonting runt 150cm. Han är ledvan och påbörjad longerad, det är allt. Perfekt enligt mig.
 
Fyra av mina fem kriterier blev uppfyllda med honom:
Uppvuxen i flock
Fint psyke
Kvadratisk och fin kropp med stark rygg
Bra pris
 
Det som inte blev uppfyllt var direkt leverans.  Nesto är som sagt hingst och jag har inga möjligheter att hålla en hingst då vi har ston här hemma i hagen. Så eftersom det är mitt i sommaren å ingen kastration är möjlig såhär års på grund av infektionsrisken så får jag gott vänta tills vädret blivit kallare i höst. Då kastrerar dom honom nere i Strängnäs och sen inom 4v efter det så blir det direkt leverans till Åland där jag planerar att befinna mig till hösten.
Jag har fått en jättebra deal av Hanna på gården så han får stå kvar och hon har lovat att transportträna honom för att han ska få så bra förutsättningar inför resan som möjligt.
 
Så jag som är så otålig person får försöka hålla mig i skinnet och tålmodigt vänta till i höst.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela