Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Ett uns av böjning

Publicerad 2013-07-15 19:32:14 i Allmänt,

Här är en vad jag tycker fin bild från dagens ridpass. Det är i varvet som jag har svårt att föra bak inner höft men här anstränger jag mig att peka knäet inåt i volten för att öppna upp, vilket gett lite resultat i alla fall, mot för tidigare inlägg.
 
Men det mest roliga med den här bilden tycker jag är att Brynjars böjning ser så fin ut, ja jag kan faktiskt inte hitta en enda grej att klaga på! Och jag tycker mig se en lätthet i ytterbogen, denna eviga ytterbog som det talas så mkt om.
 
Så vad ska jag klaga på med den här bilden då? 
Jo att inner framben ligger kvar för länge i marken, det gör att det hamnar nära tygndpunkten och bär således mycket vikt. Vikt som bakbenen skulle burit.
Nr 2 är takten. det sysn inte jättetydligt på just den här bilden men fram och bakben är inte helt synkade då ytter framben kommer hinna sättas i marken före inner bakben. I ren travtakt ska dessa sammanfalla.
 
Men just nu, för Brynjar, tkr jag inte takten är ett sånt viktigt problem. Den är tillräckligt bra att kravla sig runt på en volt i trav, och tillräckligt mkt travtakt för att kunna arbeta honom i trav. När mer styrka och stabilitet kommer i böjningen och i ridningen överlag så är jag övertygad om att dessa taktproblem kommer försvinna.
 
När vi jobbar med lite samling i traven blir takten nämligen ren, men för att kunna göra det behöver vi ha koll på lite mer elementära saker. Så som böjning och halslägning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela