Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Intensivkurs på Lögdö del 1

Publicerad 2013-07-04 12:11:00 i Allmänt,

Brynjar och jag har varit på intensivkursen vid Lögdö ridakademi för Katrin Wallberg. Hon är som alltid en fantastisk pedagog och jag häpnar varje gång över hennes engagemang och oerhörda kunskapsbank kring detaljerna i ridningen.

Två dagar och fyra ridpass ger oxå helt andra förutsättningar att hinna komma framåt med det man jobbar med. Ytterst givande!

Katrin lyckades lokalisera mitt bog/böjningsproblem, den lätttappade höften och dom svårkontrollerade bogarna och vi fick underbart konkreta hjälpmedel att komma vidare.

Här är mina minnesanteckningar från kursen:
Att länga halsen och sträcka fram nosen gör att problemen med de svårplacerade bogarna faktiskt blev som bortblåsta och vi fick vår antagligen kraftigaste bröstkorgsrotation någonsin, i öppna dessutom.
Ridning, att få rätt på bogarna:
Arbetsföljd för att länga ut den bakre delen av halsen och förhindra att Brynjar böjer sig som en fällkniv:

Lägg tillbaka inner ben---> inner höft flyttas bak (sitt i böjning)----> öka bröstkorgsrotationen.
"Korta" ytter tygel---->räta ut halsen----> förhindra överböjning av halsen---> mindre bogproblem.
Knacka med spöet på ytter bog----> flytta tyngdpunkten från ytter bog.

Sen när stabilitet kommit i den "nya" formen ---> be honom om mer ställning i nacken +med sitsen. För att inte förlora böjningen.

För med sig detta till öppna, sluta, rakriktning och sen samling.

Markarbete:
Räta ut halsen och sträck (dra) fram nosen. Bröstkorgsrotationen hindrar baken från att slira. Förhindra att han drar ihop kroppen och viker ihop den som en fällkniv. 
När de sker: Fram med näsan och peta tillbaka (slutan)rumpan. Gå på för att ge honom plats att sträcka ut halsen. Tappar han då böjning, peta i skänkelläge för mer böjning/rotation.

Måste länga ut halsen och få en mindre men jämnare böjning i kroppen. När han viker ihop sig så saknas böjningen precis bakom bogen.

Slutahjälp:
Gå vid huvvet, baklänges, vänd bakåt, höj spöet, rikta mot när de behövs.
Öppnahjälp:
Gå bredvid huvudet, lite på tvären, öppna upp ena axeln, ge honom utrymme där. Spöet ut efter sidan vid skänkelläge typ. (Tänk lite som en vägg som föser hästen sidvärts.)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela