Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Kritisk granskning

Publicerad 2013-07-12 23:58:00 i Allmänt,

Brynjar och jag var ute på en tur i kvällningen, min mentala styrka sviktade något och passet gick egentligen inte särkilt bra. Men tack vare att Pontus iddes knata med med kameran och fota lite, så kan jag sitta i efterhand och peka ut mina brister och analysera dessa lite. Det är inte så ofta man får chansen att se sig själv rida. Nyttigt är det.
 
På den här bilden ser man Brynjar länga ut halsen riktigt fint och sträcka nosen framåt. Men det är i trav och där vill han absolut inte att jag ska sitta korrekt. Jag får försöka stå emot och nästan pressa fast mig i rätt läge. Här försöker jag febrilt få bak min inner höft då jag känner att den åker fram, därför drar jag bak innerbenen (underbenet) i ett försök att rädda situationen, vilket syns rätt tydligt att det INTE räddar situationen. Inner höft är kvar framme och underskänkeln är på tok för långt bak. Funderar på om de skulle hjälpa mig här att vrida ut knäet lite, då jag tror att de hjälper till att pressa fram höften som det gör nu. Det ska undersökas...
 
 
 
 
 Här är precis samma problem men jag har här dessutom tippat fram bäckenet för mkt. Brynjar ser ändå ganska trevlig ut, nosen är strax framför lod, dock skulle jag vilja ha ytterligare lägning i halsen. Han är i alla fall inte överböjd i halsen här, så de är ju positivt.
 
 
 
 Jag gör samma fel här oxå, grattis, men Brynjar länger halsen väldigt fint.
 
 
 
 På den här bilden är min höft bättre, höger sida av höften är kanske inte jättelångt tillbakadragen men den är bra mkt mindre framsjkuten än på de andra bilderna. Brynjar ser lite ut som han ska stå på näsan dock.
 
 
 
 På den här bilden tror jag att vi lyckts få till lite bättre böjning och bröstkorgsrotation. Ytterligare lite bättre ställning i nacken skulle jag vilja ha, eller "sökning fram till yttertygeln" som det lite mer traditionellt kallas. Ytterbogen bär dock fortfarande ganska mkt vikt (syns att han för den belastad långt in under kroppen) men det är faktiskt inte lika illa som det brukar vara.
 
 
 
Vi galopperade lite oxå, även om han är kort i halsen i galoppen så lyckas han faktiskt få den och se ganska hälsosam ut, oftare än i traven i alla fall.
 
 
 
 Här är han visserligen stilig och jobbar uppenbarligen med nån form av muskulatur, men han korvar ihop sig för mkt och hamnar bakom lod bla. Min sits verkar dock ha lättare att hitta nån form av harmoni i galoppen.
 
 
 Jag avslutar med vad jag tycker är den finaste bilden för i dag.Frambenet inte överbelastat, nosen framsträckt, bakbenet bär i vinklat läge, jag sitter ganska okej, han är ganska lång och har ganska mkt påskjut men jag känner mig ändå nöjd med prestationen. Det är ju ändå en femgångare...
 
 

Kommentarer

Postat av: Lotta Åkesdotter

Publicerad 2013-07-13 00:10:20

Kom ihåg att ingenting är perfekt o det är i sprickorna solljuset kommer in. En fantastiskt fin häst o en härlig sommarkväll <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela