Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Kvällsträning del 1, Linnea och Picasso

Publicerad 2013-07-16 23:57:00 i Allmänt,

I kväll var det hästträning så det rök om det! Alla brudarna var på plats i stallet för att jobba med hästarna under mina falkögon och dela erfarenheter och visdomar. Alla är så otroligt duktiga och går framåt med stormsteg, jätteroligt att få jobba med er brudar!
 
Linnea var först ut. Sen sist jag såg dom hade Linnea helt lyckats byta riktning på sina tygeltag, dessa verkar nu mot navlen i stället för ledande tygeltag. Jättebra jobbat, det är inte de lättaste att ändra!
 
Nästa utmaning jag ger dom är att börja "lyfta bogen utåt med bibehållen böjning". Tänk dig att du rider på en volt och vill öka volten och att du då med en halvhalt magiskt lyfter hästens bogar lite utåt på volten. Då förstärks både hästens böjning och volten blir större. Den känslan söker vi, det är ett första steg mot att kunna flytta bogarna både utåt (sluta) och inåt (öppna) i framtiden.
 
Först fick Linnea hitta ett läge där Picasso är lösgjord, för att ha de bästa förutsättningarna att lyckas med sitt "boglyft". På bilden är han fint lösgjord för inner tygel.
 
Sen är der dags för lyftet. Här hjälper tygel, innerskänkel och spöet förstärker för att att tala om för Picasso att han ska föra sin bog något utåt. På bilden är han på väg i rätt riktning. Här slinker dock Linneas axel med och hon viker sig i midjan, men allt kan ju inte vara perfekt på en gång.
 
Här är efter ett boglyft och man kan se att innerbogen är fint "instoppad" så den inte används som stöttepelare för att välta in i volten. Nu belastar han det precis, så för ett ovant öga kan det se ut som en pelare ändå, men skillnaden ligger i att han här "simmar bröstsim" och inte "crawl" med innerbogen. Tänk dig de olika simsätten så förstår du skillnaden i hur bogrörelsen är. Bröstsim hör ihop medd innerbogar!
 
 
Finisar!
 
Här tar vi med oss övningen med "boglyft" ut på rakt spår, den funkar fint att utföra även utan paddock.
 
Så kikade vi lite på sitsen oxå, det här en bild på Linneas sits "före". Så här brukar hon sitta i sadeln. Dessutom "vill" sadeln att hon ska sitta på det här sättet. 
 
Och en bild "efter". Här har benen kommit ner till en mycket bättre position. Det kommer lite mer svank eftersom Linneas höftböjare är lite ovana att sitta på det här sättet och jag misstänker att det stramade lite, hihih elaka tant ridlärare. Men Linnea får en bättre böjlighet att inverka med sin sits ur den här grundpositionen. Bra jobbat!

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2013-07-17 06:38:49

Tack så jättemycket! Du gör de lätt o förstå syftet! Superkul :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela