Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Kvällsträning del 2, Madde och Bettan

Publicerad 2013-07-16 23:22:00 i Allmänt,

För komma vidare i arbetet fick Madde förra gången i läxa att tänka på sin "bubbla". Att skydda sitt livsrum och be Bettan respektera det, vilket innebär att inte mosa Maddes bubbla genom att ex gå in i Madde. Det märktes verkligen att Madde hade jobbat med det här och här är en bild som jag tkr tydligt visar hur Madde har fått mer pondus och värdighet. På så sätt kan hon fjärrdirigera Bettan och behöver inte gå in och ta en massa fysiska bråk. Jättebra!
 
Madde har börjat få kontroll vilket har gjort att Bettan slirar med bakdelen betydligt mindre. Här i lätta varvet sker det inte alls ofta.
 
I svåra varvet ser det ändå tusen ggr bättre ut. Hon slirar markant mindre även i det här varvet.
 
Det här är vad Bettan egentligen tkr om det svåra varvet. ;-)
 
Här kommer en bildsekvens som visar hur Madde fick lära sig att bromsa upp Bettan med hjälp av kroppsspråket. Bettan börjar på den här bilden rusa iväg framåt när Madde ber henne träda åt sidan.
 
För att bromsa Bettans framfart får Madde vända sig mot henne i en svepande rörelse.
 
Det krävs att Madde oxå höjer armbågen för att hejda Bettan.
 
Men då stannar hon fint och inget bråk behövs. I framtiden kommer det att räcka med att Madde vrider fram ena axeln så kommer Bettan sänka tempot eller stanna. Bra jobbat!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela