Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Kvällsträning del 3, Ida och Blingh

Publicerad 2013-07-16 23:04:00 i Allmänt,

 
 
Ida och Blingh har hittat ett finstämt samarbete och Ida får nu jobba med att många ggr göra mindre! Här går dom på volt och  när Ida riktar om sina fötter och vänder sig mot Blingh så ökar dom mjukt och fint volten.
 
 
Här jobbar jag med samma sak i trav, att öka volten.
 
En del i deras finstämda kommunikation.
 
Här gör Ida en övning som kan tyckas löjligt simpel men som oxå fyller ett viktigt syfte. Att minska volten, med bibehållen böjning och utan att överböja halsen. Här förbättrar Ida dessutom deras relation och låter Blingh vara lös. Den här visar hur det ska se ut.
 
Här ser vi hur det blir när bogen och böjningen inte följer med in och minskar volten. Det blir väldigt tydligt när hon är lös, hade Ida hållit i tygeln här hade antagligen samma problem skett men följden hade blivit att innertygeln sträckts och Blingh överböjt halsen men bogen hade fortsatt gå utåt.
 
Blingh flyttar nu med lätthet in rumpan för ett höjt spö, men nu måste vi även kunna flytta ut rumpan. För att göra det lättast försöker vi få henne att minnas hjälpgivningen för join up, där spöet riktas mot bakbenet/hoven. Blingh var inte alls mentalt förberedd på detta utan höll ytterst ambitiöst upp bakbenet, helt stilla utan att förstå vad hon skulle göra. Hemskt söt. Men efter nåt försökt kopplade åter hjärnan igen och hon förstod hjälpen.
 
 
Ida har lärt in varje hjälp var för sig på ett föredömligt sätt, och nu är det dags att sätta ihop det till ett arbete. Den här bildsekvensen visar hur jag "bollar" henne fram och tillbaka mellan hjälperna för att försöka hitta ett bra läge i "böjd rakt fram". Här petar jag i skänkelläge för att få böjning.
 
Då flyttade hon undan bogarna men stack ut rumpan, så här pekar jag mot bakbenen för att hon ska flytta tillbaka den.
 
Här blev rumpan bättre...
 
Och sen tog vårt staket slut, men när hon går mot staketet uppdagas alla vingligheter mycket tydligare och det blir ett eldprov i hur bra Blingh förstår hjälperna.
 
Avslutar med ett par fina bilder på Ida och Blingh i trav, ser mycket trevligt ut, bra jobbat!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2013-07-17 14:22:34

Tack för hjälpen Linnea! Du är toppen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela