Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

NH-träning

Publicerad 2013-07-25 22:18:00 i Allmänt,

Idag hjälpte jag Madde och Bettan med lite NH. Det gick toppen! 
Madde och Betta gjorde i dag: Longera, join up, flytta bakdel, följa och backa. Jag och Bettan flyttade bogen och ökade volten.
Bettan är duktig, tar det hela med förnuft och har en positiv och fin attityd. Surstoet är som bortblåst.
Madde (och hästen oxå såklart) utvecklas med stormsteg och deras relation har redan gått massor framåt. 
Madde får öva på att kontrollera vilken engergimängd och med vilken hastighet hon skickar ut den på hästen. Flum flum låter de men de får vara. Jag försöker ge Madde verktygen att kunna arbeta med ett nyanserat kroppsspråk där komunikationen bygger på Maddes kroppspråk och mer direkta hjälper (så som spö eller fysisk kontakt, eller knyck i grimskaftet etc) endast agerar som korrigeringar när Bettan väljer att inte lyssna på Madde.  Det kräver dock sin människa att ta kontroll över sitt eget kroppsspråk, men "vägen är målet" (Citat: Hempfling) och Madde går på en fin väg just nu :)
 
Mitt i en join up.
 
Fint samspel!
 
Bettans betydligt mer öppna och komunikativa ansiktsuttryck som hon verkar tagit fasta på nu :)

Kommentarer

Postat av: lotta åkesdotter

Publicerad 2013-07-25 22:42:28

Jag hajade till när jag såg Madde o Bettan idag. De utstrålade en sån härlig positiv anda runt hela sig :-D

Postat av: Madde

Publicerad 2013-07-26 08:51:38

Sååå kul :D det blev en helt annan häst bara sen i Onsdags. Stencool attityd med ett nöjt flin :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela