Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Onsdag

Publicerad 2013-07-24 23:28:59 i Allmänt,

I dag kikade jag på Ida och Madde, med tillhörande hästar. Båda är som vanligt duktiga! Slänger in två gamla bilder på dom :)
 
Ida och Blingh glider fint runt och Blingh är nu väldigt "skulpterbar" eller hur jag ska säga. Hon går att flytta hit och dit olika kroppsdelar och lyssnar och låter sig föras runt, på distans med fina hjälper. 
Dom har förstått de i stora drag viktigaste hjälperna och jag tycker dom ska upp och rida så fort sadeln har kommit! 
 
Fram tills dess passar det bra att finslipa lite på tygelhjälperna. Blingh rullar ihop sig lite väl av tygeltagen, vilket oxå syns i ridningen. Ida får vid hand föra hennes huvud frammåt, så hon sträcker fram nosen och ut halsen. När hon hittar den positionen så kan hon ta i innertygeln för att få ställning i nacken. För att ha störst chans att få korrekt svar så kan Ida i början verka i innertygeln i riktning snett utåt. Det hjälper Blingh att förstå att hon ska ställa sig i nacken. Just nu rör sig gärna benen när man tar i innertygeln, Blingh tar sig inte tid att känna efter hur bettet verkar och svara på de, utan "bara gör nåt" vilket oftast innefattar benen.
 
Madde och Bettan har försökt introducera spöet som ett hjälpmedel i markarbetet, men i Maddes välvilja att inte göra Bettan rädd, har blivit lite åt andra hållet då Bettan inte just reagerar alls på spöet. För att inte behöva slå sönder hästen för en reaktion så tog vi en liten rosett  längst ut på spöet, som lät lite äckligt när man knyckte med spöet. 
Vi gav Bettan en chans att svara på först en visuell hjälp, sen en direkt och annars kom en korrigerande äckligt daskande hjälp. Då blev de lite reaktion och Bettan började svara flera ggr på enbart en pekning från spöet.
 
Efter en stunds prat beslöt vi att bryta isär NHet från ARet och pröva jobba med relation och reaktion (NH) skilljt från AR-arbetet, för att få en mer lättarbetad, signalkänslig och tjänstvillig häst att arbeta med.
Bettan svarade direkt bra på arbetet som jag inledde och Madde sedan fortsatte. Men NH är oxå de svårt och det är mkt att hålla reda på i sin egen kropp, för utom all utrustning etc som man ska ha rätt på. Men Madde gör de bra och verkade peppad så vi tänkte passa på att köra flera kvällar på rad nu. Blir toppen!
 
Uppfödaren av Nesto har lagt ut några fler bilder på honom. Slänger ut dom här med :D
http://iloapp.angvaktartorp.se/blog/livetpa?Home%E2%80%8F
 
Nesto är monstret längst till vänster.
 
 
Nesto till höger.
Nesto längst bak!
 
Jag är oerhört glad över att Nesto är ordentligt uppvuxen i flock och får brottas, springa och gangstra runt på stora ytor! Misstänker att Brynjar kommer få lite att bita i när han träffar honom, jag hoppas att dom vill brottas och hålla på så dom blir starka ofeta hästar med lite liv i hagen. Jag hoppas att Brynjar kommer vilja busa med den här lilla slyngeln, då kommer han nog få igen för gamla synder, Brynjar som min förra häst Hugur tog tag i örat på när han blev för kaxig!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lotta Åkesdotter

Publicerad 2013-07-25 00:51:17

Ha ha, underbart att se att han härjar lika vilt som Hugur och Brynjar gjorde. Ger honom bästa fysiska och psykiska grundförutsättningar att bli sitt bästa hästjag...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela