Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Ridtur med Brynjar

Publicerad 2013-07-17 22:54:08 i Allmänt,

I dag lyckades jag äntligen hitta ett sätt att få bak inner höft i traven. Fick nån form av taljdank och återfann hur jag gjorde i skritten, när det var svårt där. Jag får ta och pressa fram ytterhöften nästan ända framme mot galleriet (framvalvet).  På så sätt lyckas jag komma över mitt eviga problem med att sitta korrekt. Eller tja, helt korrekt sitter jag antagligen ändå inte, men det är bra mycket bättre i alla fall när höfterna är på rätt köl.
 
Här ser man hur inner höft har flyttats tillbaka, dessutom är innerskänkeln på en mkt bättre plats än tidigare inlägg, då de var för långt bak. Kanske inte den allra finaste bilden på Brynjar men den visade sitsen tydligt.
 
Jag jobbade med ganska mkt uppresande tygeltag, för att förhindra att han rullar ihop halsen för mkt. Han går gärna och stabilt i en inte så fördelaktig  trav, tungt på ytter bog, halsen överböjd och nosen bakom lod. Vi försöker ta oss ifrån detta. Flera dagar har vi jobbat med att räta ut halsen och in med bogen, så nu börjar jag lyfta upp nosen oxå, så blir nästa steg att sträcka fram den ytterligare. På bilden här ser halsen dock inte så fasligt kort ut trots att jag lyft upp nosen med ett uppresande tygeltag.
 
Här ser det ganska fint ut! Dock visar alla dessa bilder ganska entydigt hur långt bak mot tygndpunkten hans framben går in...
 
Vackra hästen!
 
Godisutdelning.
 
 
Svettig ponny blir avspolad.
 
Första gången vi duschar huvvet, de va lite äckligt...
 

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2013-07-18 04:01:20

Så fina bilder och bra skrivet! Duktiga du!! =)

Svar: Tack vad glad jag blir :D
Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela