Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Sneaky Brynjar

Publicerad 2013-07-25 23:26:51 i Allmänt,

I dag hamnade stor del av fokuset på galopp med Brynjar. Han har jättesvårt att fatta vänster galopp. Jag har valt att försöka att inte beskymra mig så mkt om saken utan tänker mig att den dagen jag kan skola hans trav så pass mkt att böjningen i höften är stadig nog att föra över till galoppfattningen, så kommer även den bli rätt. Så vi har egentligen inte så höga krav på galoppen än utan försöker leka lite och är glatt överraskade om de kommer nåt positivt ur det. 
 
Men jag kan ju inte låta bli att prova försöka styra honom till rätt galopp titt som tätt. Jag kan trava i en sluta åt höger och ur det fatta en fin galopp. (Fin med brynjars mått mätt, dvs rätt långt från en perfekt galopp ;) ) 
 
Lägger jag honom i en vänstersluta i trav däremot och fattar galopp, så vrider han sig som en ål. Han tar ett språng och vrider om sig från vänster sluta till att höften är högerställd! Han e ytterst sneaky och skicklig på detta.
 
Här är en bild, in action, trots att Brynjars hals är böjd åt vänster så ser man här hur han hal som en ål ändå pressar runt höften till en högerböjning och på så sätt får han höger bak att bära in under hans kropp (höger galopp).
 
 
Jag tycker det är jättesvårt ibland att se vilken galopp han tar på bilderna, men här har jag grubblat ett tag och kommit fram till förljande: att han på första bilden har höger galopp syns rätt tydligt, men den andra bilden då? 
Jo, om ni kikar så kan man se att han har exakt samma benposition som på första bilden, det är bara halsen och mina ivriga försök som lurar en att fundera på om det är en vänstergalopp, men icke den vanliga gamla högern igen.
 
Här är jag precis till att ska fatta vänster galopp, min högra hand är jättehög eftersom jag petar med spetsen av mitt långa spö på övre delen av Brynjars bog i ett försöka att hålla kvar vänsterböjningen. Jag fösöker även förstärka böjningen med slutahjälper. Det som gör mig glad i bilden är att jag trots denna ganska stretiga och kämpiga situation så lyckas jag faktisk föra bak min inner höft korrekt!  
 
Det brukar i sånna här situationer vara oerhört svårt att sitta kvar på vänster sittben, med inner höft lite längre bak än ytter höft, när hästen vill kasta om både sig själv och ryttaren till högerböjning. Får dock ingen vänstergalopp här heller, men skam den som ger sig! Det ska gå en vacker dag!
 
Brynjar har svårt med vänster galopp men har ingen större snedhet i kroppen, ingen snedhet som står i proportion till hur svårt de är med vänster galopp. Så jag misstänker starkt att jag, (delvis tänker jag skylla på min avsaknad av paddock,) inte har lärt honom skillnaden på galopperna ordentligt, så då har han helt enkelt använt det starkaste bakbenet att bära med.
Det är frustrerande att känna hur han tjurar emot i språnget och vrider sig runt till högerböjning, fastän jag försöker hindra honom. Det kanske blir nånting vi kan jobba lättare med när vi kommer till Åland och får tillgång till en paddock i stallet, vem vet, det finns nog en mening med allt och var sak har sin tid.
 
Mamma som inte sett mig rida nu på en vecka kanske, tyckte att han hade förändrat sättet han använde sin hals på, att han börjar länga ut den bakre delen av halsen bättre. Det känns toppen!
 
 

Kommentarer

Postat av: Nathalie

Publicerad 2013-07-29 15:50:02

Hej! Jag känner så igen mig i era galoppbekymmer! Min häst är dock tvärtom, det är höger galopp hon ej vill fatta. Det tog 1,5 år innan jag kände att det var dags att ta itu med det och vid det laget hade hon förstås blivit ännu mer insnöad på vänster galoppen (blev förstås den när vi galopperade vid uteritter). Jag tog upp mitt problem med min ena tränare och hon bad mig göra galoppfattningen ur öppna. Jag hade kämpat på med slutan, men det funkade aldrig.
Det gick en lektion till att kämpa med fattningen ur öppnan, kanske mest för att jag hade svårt att få till det också. Men sen dess går det faktiskt helt okej att fatta höger galopp! :)
Tänkte bara dela med mig av detta, kanske det kan vara till hjälp för er också!
Kul att du flyttar till Åland förresten, välkommen! :)

Svar: Åh tack så mycket för tipset, de ska jag definitivt ta till mig och pröva!Dock misstänker jag att jag måste lugna mig tills jag har ytterligare bättre kvalité på öppnorna i trav för att de ska funka riktigt. Men blir jätteglad av tipset och tid har vi ju! :D
Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela