Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Dom utlovade bilderna

Publicerad 2013-11-14 12:43:00 i Allmänt,

Nu har jag fått alla bilderna från gårdagen av Jennifer Eriksson som fotade. Måste säga att det är ovant att se så många bilder på Brynjar där han ser ut som en liten tuffsig skrutt!
 
Det syns att han har tappat både fett och muskler. De var nu första ridturen på ett bra tag, och första turen med halsring på jag vet inte hur länge, så det var inte så vidare stabilt. Han spände emot lite och vi saknade den där jämna kvalitén som vi brukar ha. 
 
Jag tänkte efter och det här är nog egentligen första gången som Brynjars utveckling har trillat tillbaka lite, någonsin, annars har vi stadigt gått uppåt. Men nu har han fallit ur en del, pga alla omställningar i och med flytten till Åland och herr Nesto som kommit och stökat till i hagen. Men de är inte så mkt att hänga läpp över, bara å trycka i pållen lucern och träna vidare.
 
Hur som helst så finns det så klart fortfarande godbitar att titta på, så dom tänkte jag dela med mig av till er!
 
 
Vi börjar med några enligt mig trevliga "lång och låg"-bilder. Det som jag uppskattar här är att om man kikar på kotan bak så ser man att den på alla bilderna bär mer vikt än kotan fram. På översta bilden skiljer sig belastningen i framkota/bakkota minst och på andra bilden är nosen strax bakom lodplan. 
 
 På den här bilden är jag mest glad över att Brynjar tiltar huvudet åt rätt håll, vilket jag jobbat en del med med huvudlag innan hans vila. Här bjuder han mig det även utan huvudlag.
 
 
Idolfoton på Brynjar ;) Visst är han söt?!
 
 
 
 
På båda dessa travbilder är takten inte helt ren, men han ser trevlig ut; har mer belastning på bakkotorna är framkotorna och tiltar huvdet åt rätt håll.
 
 Det här är vad vi ska ha allt "skuttande" till. Här ber jag honom skutta och som ni ser så finns det utvecklingspotensial i dessa skutt. Terre á terre? Skolgalopp? Vad kan de bli månne tro?
 
 
Tjolahopp i galopp, vi prövade lite galopp :)
 
 Räcer-ponny ;)
 

Kommentarer

Postat av: Lotta Åkesdotter

Publicerad 2013-11-14 22:44:30

Härligt att se att ni är igång o leker/tränar igen ;-)

Olfe sockertopp!

Postat av: Yvonne

Publicerad 2013-11-15 14:33:37

Åh! <3
Din Brynja är fantastiskt fin!!!
Jätte fina bilder och roligt att se.
Gillar anslagt till skolgalopp, har en ponny med samma naturbegåvning ;)

Hoppas på mer bilder på er snart!

Svar: Vad roligt, brukar kika in på din blogg och titta på dina fina hästar med!Skulle väl kanske inte påstå att Brynjar har naturbegåvning för skolgalopp men jag har lekt lite med skutt och tänkt att en dag kan jag kanske ha användning för dessa skutt, sakta kommer den dagen närmare :)

Jag försöker så ofta som möjligt lägga ut bilder och filmer, det blir mycket roligare att läsa då :D
Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall) / Mariehamn (Åland)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela