Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Ett viktigt val du också borde göra!

Publicerad 2013-11-17 22:28:00 i Allmänt,

Hästens form är ett ämne som jag tycker är mer aktuellt och omdiskuterat än nånsin. Extremvariantern, rollkuren,  kan ses på framridningarna av oroväckande många elitryttare på tävlingar. Och inte bara där stannar kulturen med att rida sin häst bakom hand, kulturen sprider sig ända in i det svenska folkhemmet.
 
Tittar vi oss omkring, på internet, på ridskolor, på tävlingar, hos grannens medryttarhäst... så ser man ett massivt antal hästar som i ryttarnas okunskap rids bakom hand. Det har blivit allmänt och socialt accepterat att täna sina hästar med nosen bakom lodplan.
 
Oavsett inom vilken disiplin inom ridningen så rids hästar bakom hand, även inom AR. Där är det betydligt mindre förekommande men visst finns det.
 
Dom fysiska nackdelarna med att rida sin häst bakom lodplan är inget att sticka under stolen med. Men i stället för att skriva en lång avhandling om vad som händer i hästens kropp, så tycker jag att du ska titta med dina egna ögon. Studera den här bilden som på intet sätt är vare sig ovanlig eller unik i sitt slag.
 
Jag har ingen aning om vem detta är, och det är helt ovesäntligt. Jag vill att ni ska titta på några viktiga punkter som är avgörande för att bedöma hästens form och samling.
 
  • Nosryggen - den är här bakom lodlinjen vilket hämmar hästens möjlighet att arbeta korrekt med bakben/rygg.
  • Ländryggen - kraftigt sänkt.
  • Bakbenen - placeras bakom hästen när de bär vikt.
  • Nacken - atlaskotan är inte överst.
  • Underhalsen - är aktiverad.
  • Kotorna - vinkeln på framkotan mot bakkotan. Vilka här är ganska lika, vad hade de varit om hästen arbetat korrekt med ovanstående punkter?
Titta på samma punkter på bilden av mig och Brynjar.Här har Brynjar sin nos i det läge som jag tycker ligger på gränsen. Längre bak får nosen inte sträva! Att tillägga kring Brynjars rygg är också att han är överbyggd bak vilket gör att lyftet i ländryggen ser mindre ut, dock kan de såklart bli bättre ännu bättre, precis som flera andra saker på den här bilden.
Huvudets position höjdmässigt är ungefär samma på bilderna, vilket borde betyda att hästarna är ungrfär lika mycket samlade, kanske att Brynjars huvud är lite lägre, alltså borde han vara mindre samlad (om vi bortser från exteriöra avvikelser och utgår från att samlingsgraden/bakbenens vilnkling ska spegla hästens resning i halsen) men jämför kotornas belastning på dessa två bilder så ser du verkligheten.
 
Jag vet såklart inte på vilken utbildningsnivå den andra ryttaren är på, vilken bakgrund dom har. Men för mig består INGEN nivå i hästen utbildning av att den ska gå bakom hand. Visst vill min häst gömma sig bakom hand för att slippa använda bakdelen ibland, men de är något jag aktivt hindrar.
 
Så pga hur känslig och aktivt detta ämne kring hästens formgivning är, så har jag lovat mig själv. Gjort ett val, att inte rida min häst bakom lodplan!
 
Jag söker lösjgordheten genom böjningen, det är ställningen i nacken i sidled/rotation som ska stå för den största delen av hästens lösgjordhet i nacken, inte halsens/nosens position i höjdled/bakled ;-)
När nosen går bakom lod är det dessutom svårt att få den korrekta ställningen i nacken.
 
Nu är jag inte nån fantastisk ryttare så tillvida att jag kan utföra perfekt samling, med det är å andra sidan långt ifrån alla som kan. Men på vilken nivå DU än är tycker jag att du ska göra som jag och
bestämma dig för att rida hästen bakom lodplan inte ingår i din häst utbildning! Och på så sätt verka för att bryta den sociala acceptans som skapats kring att rida bakom hand.
 

Kommentarer

Postat av: Petra Karlsson

Publicerad 2013-11-19 17:55:14

Så här tydligt har jag inte sett det beskrivas tidigare, riktigt bra med bilderna och beskrivningen. Det är ett viktigt ämne tycker jag, det är sorgligt att se en så vacker häst i en så bedrövlig form (övre bilden alltså). Nedre bilden: söt häst, fint riden! ;) En form även jag eftersträvar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela