Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Min favoritövning för grundridningen

Publicerad 2013-11-10 17:38:00 i Allmänt,

Jag kommer i stort sett uteslutande i kontakt med hästar som ännu inte kommit så långt i sin skolning (utbildning). Det ger mig mycket erfarenhet kring hästens grundridning, hur man "börjar", men jag har således inte så stor kunskap kring den högt skolande hästen. Galopparbete, piaff, passage mfl är såna saker som jag aldrig eller i ytterst begränsad utsträckning har jobbat med. På gott och på ont.
 
Jag har fäst mig extra starkt vid en övning, som nog de flesta av mina elever känner igen:
Att böja hästen åt ena hållet och flytta den snett utåt åt motsatt håll. Dvs, hästens huvud (och helst även kropp) är riktade åt höger och ryttaren ber då hästen röra sig i riktning mot vänster bog.
 
Så varför i hela fridens namn jobbar jag så ofta med den här övningen i stället för att "bara" rida öppna och sluta?
 
Jo, den fyller flera funktioner, men ställer bara två krav:
  • Att hästen är lösgjord i nacken, dvs halsen är avslappnat böjd åt höger i detta fall.
  • Och att hästen svarar på den främre innerskänkeln (eller tygellyft/förandet av tyngdpunkten utåt) med att flytta framdelen utåt, åt vänster i detta fall. 
Vad jag får ut av övningen är lite olika, men ändå ganska lika. Jag ska ge exempel.
 
Den här övningen är lättare än att rida skolorna, mindre perfektion behövs men framför allt, för UNGHÄSTEN så kräver den bara två hjälper: Inner tygel och främre innerskänkel. Som ni förstår så är dessa två hjälper lätta att lära en häst från marken. Man ber hästen att svara på ett tryck från innertygeln (som man håller i på insidan av hästen) med att böja halsen lite så tygeln slackas. Man belönar hästen när den gör detta med huvudet sänkt.
 
Den främre innerskänkeln skapar man genom att först trycka på hästens halskotpelare för att få hästen att flytta bogen ifrån mig. Så flyttar jag sedan trycket allt längre bak mot skänkelläget i armhålan på hästen. Då använder jag dessa två hjälper från marken kombinerat så hästen böjer av sin hals och flyttar sig lätt utåt, med bogen före rumpan (det är viktigt!). När hästen kan detta så sitter jag upp och gör samma sak.
 
Jag börjar alltså inte att be unghästen gå fram genom att trycka med båda skänklarna, jag låter inte unghästen gå med huvudet i vädret första gångerna, jag låter inte unghästen gå runt som ett kylskåp på volt. Varför börja lära hästen det, när vi ändå vill lära bort det beteendet sen?
 
Nej, jag står stilla och ber hästen sänka och böja sitt huvud, sen ber jag den flytta sig lite utåt på "volten" och vips börjar vi då gå. Då är hästen lösgjord, svag eftersom halsen är böjd (dvs kan inte dra iväg, bocka eller vad nu unghästar kan tänkas göra lika lätt), den är lugn för den har huvudet sänkt (och av att den är trygg såklart), den är koncentrerad och kommer gå balanserat på volten utan att "välta".
 
Och nästan varje ny häst jag sätter mig upp på, provar jag om detta funkar på. Inner tygel ber om ställning i nacken/böjning i halsen. Inner skänkel och/eller att lyfta tyglar/ föra tyngdpunkten utåt, för hästen snett utåt/framåt i ett lösgjort tillstånd.
 
Det övningen ger mig är:
  • Lösgjord hals, böjd hals.
  • Den lätt diagonala strävan i rörelsen förstärker hästens böjning, med allt vad det tillför.
  • Inner framben kan inte användas som stöttepelare längre.
  • Känslighet, följsamhet och koncentration.
  • Kontroll över hästens bogar.
  • Förberelser inför öppnan.
  • "Säker ridning" där hästen är böjd och mjuk.
  • Positiv effekt på (dvs bärigare) travstarter.
  • Svar på sidförande hjälpgivning.
Men en viktig sak att komma ihåg, är att för att övningen ska ge önskvärd effekt så får hästen inte streta emot innertygeln och den måste gå med bogen före rumpan när den rör sig svagt diagonalt! Annars kommer övningen ge en mindre böjd, styv häst med en slirande bakdel.
Och nej, man fixar inte problemet särskilt bra genom att "hålla in" bakdelen med ytter skänkel. Det är mycket bättre att nogrannt lära hästen att svara korrekt på hjälpen, dvs genom att flytta frambenen inte bakbenen. 
 
Titta på bilden igen, ser ni vad övningen är lik öppnan? Vrid bara bilden lite!
Har man hittat sättet att "lyfta hästens bogar" utåt, kan man lätt hitta hur man lyfter dem till en öppna, utan den tunghet som blir om man för/puttar/drar  hästen in i öppnan. Även i slutan, och travstarterna och ja i stort sett varje kurvtagning blir bättre om man kan "lyfta" hästen bogar för att skapa böjningen. 
 
Utan den här övningen har jag aldrig stått där jag står i dag med Brynjars trav. Den är oerhört viktig för hästar med skjutande bakben i traven. Så som femgånshästar, travhästar... 
För Brynjar och mig var steget för långt; vi tog oss inte från "trav rakt fram" till att arbeta i skolorna direkt i trav. Från skolor i skritt och sen upp i trav. Det var för svårt vilket gjorde att takten bröts. Där fanns den här övningen och medlade vägen.
 
Det fina är att man kan göra det här utan paddock, göra det på rakt spår. Gör du det på en volt är det den klassiska övningen att flytta hästen utåt på volten. Ändrar du riktingen lite på övningen blir det en öppna. Variationerna är många men det är en övning jag starkt rekomenderar som för mig ligger som en grundsten i ridningen. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Yvonne

Publicerad 2013-11-13 11:12:05

Hej,
Vilken fin blogg du har!
Jätte intressant och bra inlägg.
Roligt att jag hittade den :)

Postat av: Malin

Publicerad 2013-11-19 13:58:48

Har du ingen film hur övningen går till? :)

Svar: Hm när jag har ju inte det, men de kan jag definitivt lägga till i "the to do-list" :D Ska se om jag kan fixa en så snart som möjligt
Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall) / Mariehamn (Åland)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela