Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Pigg Brynjar tränar helst att springa och hoppa som en vilde

Publicerad 2013-11-26 17:19:50 i Allmänt,

Brynjar var pigg i dag efter några dagars vila då jag varit hem till Sundsvall. Attans så jag får bita i de sura äpplet att jag lärt honom att hoppa. Tydligen, desto piggare han är, så betyder visst allt hoppa nu för tiden...
 
Han skuttar i tid och otid, det är ju oxå lättare för honom att skutta lite i stället för att samla sig i traven, så såklart utnyttjar han det. 
 
Vi tränade på att han ska trampa, men han e inte så entusiastisk över den övningen utan drog en lååååååång suck när ja började med det. Så jag ägnade inget större engagemang åt det.
 
Att samla skritten in i trav gick bättre. Det satt ganska långt inne för honom att anstränga sig att faktiskt ta i och höja tonus. Brynjar vill hellre slarva lite, och springa framåt eller stanna kvar i skritten.  Men efter en stund i paddocken red vi ut och då funkade det hela bättre. Vi fick några väldigt mjuka travstarter in i en liten liten trav. 
 
Sen ville han inte riktigt gå böjd åt höger, eller svårt att förklara. Han slarvade med ställningen i nacken och tittade hellre lite vänster. Men när jag bad honom nogrant om ställning i nacken åt höger och högerböjning så lyckades han utföra det. Så de verkar ju inte sitta fast i honom. Tror jag. Men lite stel hur som helst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela