Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Skalar av ett lager till kring gåtan: vad har man tyglarna till?

Publicerad 2013-10-02 20:08:00 i Allmänt,

Blev paddock i dag igen för Brynjar och mig, denna gång gick de egentligen inte särskilt bra men jag fick fram nån form av känsla för var balansen med alla dessa tygelstag ska ligga. Jag har nu lagt ner mkt tid på att lära Brynjar att rotera huvudet när jag tar i inner tygel. Det har gjort att vi har tappat lite av reaktionen att "knäppa av i nacken" vilket vi tidigare haft för mkt av. Men nu har vi tappat bort de för mkt, så han fromar och mjuknar inte riktigt för tygeln när jag stänger båda händerna för att han ska slappna av i nacken, i höjdled. 
 
Det här låter nog jättebanalt men jag fick en liten ny aha upplevelse vadja ska ha de olika tygelhjälperna till. En tygel (inner) får betyda ställning i nacken, rotation av huvudet. Om jag sluter båda händerna så vill jag att han ska slappna av i nacken och välva sin överlinje inom den ramen jag skapat.
 
Det här visste ni säkert redan, och jag oxå på ett sätt men de är som att jag kommit ytterligare ett lager ner i mina analyser och försök kring hur hjälpgivningen i tyglarna ska ske för optimal effekt. Så där är vi nu, längre fram kanske jag lär mig nåt mer, nåt nytt, vem vet.
 
Brynjar har blivit lite smalare, han är stressas av flockomställningen tror jag, lite lösare i magen och det är ett väldigt spring och passade av Öska. Mkt hingstbeteende där. Så jag hoppas de lugnar sig med lite tid, överväger att kosta på honom en magkur nu när systemet är lite ansträngt.
 
Positivt är att jag red utan bootsen i dag och han är märkbart mindre öm i hovarna, dom verkar heller inte växa så mkt, så jag tror att de är klipphällarna jag har att tacka för de. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela