Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Blingh

Publicerad 2013-09-05 11:09:00 i Allmänt,

I går hjälpte jag Ida på gården. Hon jobbar vidare med att svänga och ta sig närmare en korrekt böjning.
Ida får jobba mycket med att försöka få ut Blinghs hals, så hon sträcker fram nosen. Blingh försvinner gärna iväg neråt någon stans med nosen i ett läge där hon är väldigt mjuk i nacken och sladdrig. Det resulterar i att böjningen blir dålig och det således heller inte går så bra att svänga.
 
Så efter en stund fick jag prova sitta lite på henne. De var första gången. Hon va snäll, men smal och lite ranglig :D
Jag tänkte jag måste prova å se så jag inte sitter å tutar i Ida att hon ska göra en massa saker, så kanske dom inte ens funkar!

Min lilla ridtur resulterade i miljoner uppresande tygeltag och en insikt om att Blingh svarar med att rulla ihop sig när man ber om ställning. Dvs ställer sig inte i nacken utan rullar ihop halsen.  Då blir böjningen konstig och kraften från bakbenen skjuts åt än det ena än de andra hållet. 

Lyckligvis så bara hon tar upp huvudet. Eller snarare tar fram nosen (men man måste i början lyfta huvudet för att få den effekten), så går det relativt lätt balansera henne i en fin böjning. Hon har sån fin egen balans!

Jag satt i natt, eftersom jag behöver lära mig att redigera filmer, och klippte ihop en kort film kring detta. Det är lite kurig att se när de blir rätt nämligen. Så Ida knaske kan ha lite nytta av den filmen är min förhoppning. Om inte annat visar den problemet som är nu, väldigt tydligt.
 
 
Jag hoppas att jag kan klippa ihop en fin filmsnutt från både Idas och min stund i sadeln, men de får bli ett senare projekt just nu är det väldigt mkt på g. Flyttlasset förväntas gå på lördag morgon.
 
En bild på mig och Blingh, här ser vi lite skruttiga ut men hon är faktiskt ganska duktig här.
 
 
Fina soliga bilder på Ida och Blingh där dom jobbar fint! Intressant hur lite ljus och vilket läge Blingh är i kan spela så stor roll  för bilden. Här ser hon inte ut som samma häst som jag satt på!
 
Här ser hon fortfarande fin ut men visst kan man ana att hon är påväg att sjkuta kraften från bakbenen  snett framåt, utåt över ytter bog?  Avgörande för resultatet från Idas innertygel är om Blingh svara med ställning i nacken eller att rulla ihop halsen. Spännande!
 
Jag tycker oxå att Ida verkar ha kommit överrens med sin sadel mer, lyckats hitta ett överkomligt sätt att sitta i den. Även om hon inte sitter helt i lod, så syns det live en stor skillnad att nu har hon hamnat i mer harmoni och sitter mer i hästen än tidigare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela