Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Flygande ponny försöker galoppera på volt

Publicerad 2013-09-17 12:55:00 i Allmänt,

I dag regnar de, dock inte fullt  lika mkt som i går men ändå så pass mkt att en ridtur inte kändes så lockande. Men lite markarbete i paddocken med stora regnrocken på fick ändå gå för sig.
 
Jag har vid hand nu nött och nött ställningen i ganarschen med Brynjar. Jag har gått nära hans huvud, med handen på utsidan av kapsonen och bett honom om ställning i nacken, rotera nacken inåt samt föra nosen frammåt. Nu lät de som flera olika övningar men det har jag bett om i ett "tygeltag". Så när jag ber honomom ställning har jag placerat han huvud i den önskvärda positionen och sen belönat.
 
Detta för att jag vill att han ska lära sig en ny teknik att svara på tygeltagen med. Hans gamla svar på ställande tygeltag är att böja halsen, dra in nosen och fixera nacken stilla, oftast inte felställd i nacken -bara in ställd alls just.
 
Jag har funderat lite hur jag ska lyckas med övergången från att min hand faktiskt "bänder" hans huvud från utsidan till rätt position, till att han ska svara med rätt position när jag tar i inner tygel. Men jag har tänkt att de ger sig nog på vägen hur den övergången ska gå till. 
 
Så i dag fick jag en liten taljdank (förstår inte varför så enkla självklara saker ska vara så svåra att komma på ibland) Jag fäste linan i den yttre ringen på kapsonen!  Då fortsatte han svara med rätt rörelse i nacken fastän jag tog i linan och inte direkt i hans huvud. 
 
På så sätt kunde jag nu flytta mig en bit ifrån honom och ändå få ett bättre ställning i nacken. Det ger oxå mig en bättre möjlighet att överblicka hur han rör sig med kroppen.
 
Så de trasslade vi på med en stund, sen lade jag ut lite bommar som jag lät honom travstarta över. De va väl si sådär. De funkar ju men de va inget ja kände att jag fastnade för för tillfället. Prövade trava på volt oxå och några ggr svarade han på mina tygeltag även i traven med ställning i nacken och framförd nos, så de var jag nöjd med. Annars springer han i nån halvtrav runt mig med nacken fixerad med nosen precis strax bakom lodplan, och håller sig krampaktigt fast i den positionen.
 
Sen tog jag mig över bommarna igen och då blev ponnyn galen och gjorde ett sånt snyggt försök att galoppskutta genom travbommarna att ja va tvungen å skratta åt honom. Nåväl tänkte jag är han så ambitiös med att vi ska ta lite galopp så kan vi väl göra de -fast under ordnade förhållanden.
 
Så jag tog in honom på en volt och bad honom göra en galoppstart, ett skutt när jag galopperade med mina ben.
 
Oj vilken fart de blev på honom!
Inte nödvändigtvis i galopp dock. När han bara sprang runt i halvpass så lät jag honom sansa sig tills han skrittade igen. Dock så prövar han trav i skänkelvikning några steg innan han saktar av, för de vet han att jag berömt honom för tidigare.
 
Så in i en galoppstart igen. Ponnyn flyger som en explosion i luften, ett jätteskutt. Rumpan åker rätt in på volten vilket möts av ett snabbt ryck i kapsonen från min sida, vilket får honom att snabbt vända in och ställa sig med huvudet i mitt knä.
 
Jag kramar hans huvud en liten stund och sen tar jag ut honom på volten och provar igen, ny explosion och sen huvudet i mitt knä igen. Haha han är oerhört gullig. Vi lyckades hitta en lite mer vettig nivå tillslut, där han tog ett skutt mot galopp som hade rätt riktning på volten och som var ett bra försök från hans sida. Då avslutade vi där och gjorde en avdramatiserande sluta och avslutade sen.
 
Han har dels mkt energi och så ser man hur ortoligt svårt de är för honom att galoppera på en volt. Han vet verkligen inte tekniskt hur han ska lyckas balansera sig för att lyckas med de utan de blir en explosion endera uppåt eller frammåt i hans försöka att göra "nånting" som likna de jag vill.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela