Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Lektion med Frida

Publicerad 2013-09-15 15:11:00 i Allmänt,

I dag träffade jag Frida med sitt islandssto Birta (rätta mig om ja tog fel på namnet :) ) för första gången för att se vad jag kan hjälpa dom med.  
Frida jobbade under lektionen med tygeltag, att få Birta att ge efter för tygletagen och bli följsam och avslappnad i nacken. Birta stretar ofta emot tygeln och då åker ibland bettet på tvären vilket gör de ganska besvärligt. 
Vi började stillastående och bad Birta släppa för först båda tyglarna genom att sänka huvudet och sen för ena tygeln genom att vrida halsen och släppa för bettets tryck. Frida var jätteduktig på att känna när de blev rätt, när tygelkontakten blev mjuk och hon var då snabb med att ge efter på tygeln som belöning åt Birta. 
 
Här är en bild på Frida och Birta som jag lånat från Frida, dock inte från dagens lektion.
 
Det är en jätteviktig egenskap hos en ryttare, att vara snabb i handen att ge eftergifter i rätt sekund. Då lär sig hästarna ytterst fort och blir motiverade att försöka hitta ett sätt att få en ny eftergift från ryttarens hand. Frida kunde ta med sig arbetet med tyglarna in i skritten och små stunder även i trav.  
 
Vid stillastående kan dom garanterat lyckas med tygeltagen, i skritten ganska ofta och i traven ibland. Därför ville jag att Frida inte skulle bry sig så mkt om ifall Birta råkade stanna -så länge hon gav efter för tygelns tryck. Det är i de här första skedet heller inte så viktigt vart på ridbanan dom hamnar. Det mest viktiga är att få Birta att svara rätt på tygeltagen och då ge henne beröm. Sen om de råkar bli en väldigt liten volt eller massormed krmelurer spelar faktiskt ingen roll alls.
 
Frida får helt enkelt göra så att hon i trav (eller om hon börjar i skritt) försöker be henne om att sänka huvudet, lyckas de inte få hon rida allt långsammare (medans hon försöker få igenom tygeltaget) tills att hon tillslut stannar.  Då funkar de garanterat och Birta släpper på tygeln. Då kan dom rida fram igen. Dom kommer successivt kunna lösa allt fler saker i farten.
 
Frida var jätteduktig och noggrann, hade bra känsla i handen vilket gjorde att Birta fort förstod vad hon skulle göra. Trots att detta bara var första gången, det ska bli roligt att få se dom fortsätta utvecklas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela