Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Ridläger del II för Katrin Wallberg

Publicerad 2013-09-03 10:32:00 i Allmänt,

Det tog någon dag extra att uppdatera kring helgens kurs på Lögdö. Kursen var fantastisk men det tar på ganska bra på krafterna med två heldagar ute, full med kunskapsintagande. Kursen var fantastiskt bra som vanligt, Brynjar åkte fantastiskt lugn på vägen dit, men på vägen hem hände mardrömmen och han klättrade över bommen fram. Detta kunde inte ha sämre tajming -en vecka före planerad avresa till Åland. Detta har inneburit att resan flyttats till helgen efter och transportmedlet ändrats från vanlig hästfinka till en B-kortsbuss där det finns galler så han inte kan hoppa över.
 
Åter till krusen så jobbades det även denna gång med att ta kontroll över bogarna för att komma till rakriktningen. Brynjar hamnar oftast på ytter bog, för att korrigera de jobbade vi med att stanna och be honom föra tyngden mot inner fram i stället. Genom att samtidigt be om mer rotation med inner överskänkel, ytter tygel mot halsen/manken och inner tygel för ställning i nacken. Rotationen är det som hindrar hästen från att överbelasta sitt framben när man flyttar vikten dit, så vi snarare flyttade vikten bort från ytter fram än till inner.
 
 
Jag och många andra fick sen rida fram ur det läget och senare oxå jobba med mindre förflyttningar av bogen /rotationsökande i rörelse, det gav att han började bli så pass rakriktiad att när jag ur det började samla honom fick jag till den bästa skrittsamlingen jag någonsin ridit! För kraften från bakbenen riktades in under honom och rann då inte iväg nån annan stans, ex över bogarna.
 
Katrin satte sig upp på Brynjar en stund på ett pass för att känna efter vad som egentligen händer och hon kunde bland annat påpeka att Brynjar inte svarar helt korrekt på skänkeln. Han kliver åt sidan, flyttar sig för skänkeln i stället för att kliva in under tyngdpunkten och bära med benet. Detta är oxå en del i ett av våra vanligaste problem:
 
I sluta till exempel är problemet tydligt, Brynjar kortar av överlinjen och steget och kan på så vid flytta bakdelen åt sidan, tappa sökningen fram till handen genom att dra in nosen och på så sätt möjliggörs atthan kan överbelasta bogen, gärna ytter bog
.
 
För att lösa det behöver steget sluta hämmas, skänkeln måste vara målmedveten att inte sluta för ens hoven kliver mot tyngdpunkten i stället för att vara nöjd med att han bara flyttade baken åt sidan. Inner tygen måste be om ställningen och det blir då sätets och skänkelns hjälp att förstärka tygeln så han söker sig fram till tygeln i stället för att tippa in nosen. Och då är vi tillbaka dit vi va i halten, inner tygel ber om ställning i nacken, ytter tygel och inner lår ber om rotationen. Ytter skänkel ber om att bakbenet i slutan ska kliva in och bära vikt. När Brynjar roterar och bär med bakbenet sträcks nosen fram och sökningen fram till handen infinner sig. Då kan överlinjen längas ut i stället för att kortas av i övningen.
 
I traven tog jag mig mod att visa Katrin det jag jobbat med ett tag i traven nu, hur jag försöker få Brynjar att börja svinga ryggen i traven och få någon form av rörelse upp och ner. Jag har varit orolig att eftersom Brynjar blir bra kort när jag gör detta, att han dragit ihop sig på ett mkt dåligt sätt och attt det därför inte skulle vara så bra att jobba så. Men jag tänkte att jag måste ju ändå få ett utlåtande på det hela.
 
 
 
Och Katrin tyckte det var jättebra! Jag blev så himla glad! Samlingen är inte helt perfekt men traven förbättras så markant. Med hennes hjälp lyckades jag sen fånga upp ytter bak ytterligare och det tidigare arbetet med sökningen fram till handen gav ett ännu finare resultat.
 
 
Min kamera har sagt upp sig ett tag nu igen, jag måste skruva upp den igen och laga. Så det blev inga bilder från den utan mammas telefon fick fota i stället. Därför är bilderna av dålig kvalité, men bättre med dåliga bilder än inga bilder. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Nathalie

Publicerad 2013-09-03 20:16:56

Vart på Åland ska ni flytta? :) Tycker det är så roligt att det kommer en akademiker till Åland! Jag är inte en tvättäkta akademiker, men jag älskar att studera den akademiska ridkonsten. Saknar en "äkta" akademiker här så din flytt tillför en härlig ingrediens till den brokiga skaran hästfolk på holmen :)

Svar: Hej!Vad roligt att det finns åtminstone någon fler som är intresserad av akademiskt på ön! Jättekul!
Jag kommer att ha hästarna i Södersunda och bor själv i Strandnäs.

Har du själv häst på Åland? :)
Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall)

Postat av: Nathalie

Publicerad 2013-09-04 20:34:16

Nämen vad roligt, jag bor också i Strandnäs (Hindersböle)! Haha. Har min islänning i Knutsboda, Lemland :)

Svar: Åh vad roligt. Då kanske vi måste hälsa på varann nån gång! Min mail är [email protected] om du vill ha kontakt :)
Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela