Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Helgens viktigaste lärdommar

Publicerad 2014-04-07 15:27:00 i Allmänt,

De saker jag tar med mig mest från helgen kan enklast och för mig tydligast summeras i arbetet med/mot skolhalten. Det är i det stillastående arbetet som det blev tydligast för mig villken reaktion jag söker och jag känner då tydligt när det blir rätt eller fel.

Nu ska jag tjata igen om längningen i den bakre delen av halsen. Brynjar och jag har nu gjort ett bra arbete med ställning och rotation så nu är den begränsande faktorn den avkortade halsen. Det är svårt att se och känna när hästen kortar av den bakre delen av halsen, eftersom det inte nödvändigtvis hänger ihop med att hästen (synligt uppifrån) kortar, höjer eller sänker halsen. Det var ett problem som jag därför hade svårt att få riktigt grepp om.
 
Lösningen är så enkel som att lägga handen på hans hals, strax framför svärshugget och trycka med fingrarna lite framåt. Om han har kortat av musklerna där så har han oxå kortat av den bakre delen av halsen. Så sviktar det när jag trycker är allt bra och motsatt då muskeln är stum. Då kan jag trycka framåt där tills han svarar med att ge efter för trycket och slappna av i den muskeln. Det gör då att den bakersta delen av halsen sträcks ut och han länger/höjer området vid manken.
 
Den andra nya saken var att använda underskänkeln för att be honom  suga upp magen och aktivera bakbenen. Detta hade jag om möjligt ännu svårare att känna i rörelse då förändringen inte är så tydlig. Däremot i skolhalten känner jag en mycket stor skillnad när jag med skänkeln ber honom om detta.

När det blir rätt i skolhalten höjer han nu ryggen precis under min rumpa, mot för tidigare då han höjt den längre bak. I kombination med att be honom länga ut den bakre delen av halsen blir skolhalten en mycket mer kontrollerad och korrekt rörelse mot för vi haft tidigare. Brynjar tycker detta var mycket svårt och försökte berätta för mig att det var omöjligt att både ta vikten bakåt och länga halsen, men jag övertalade honom.
 
Jag förstår då mycket bättre hur jag ska använda skänkeln i samlingen och tror att jag kommer kunna komma mycket långt med kombinationen av de jag kan sen tidigare: ställning, rotation kombinerat med det nya: längning av halsens bakre del och aktivering av den främre delen av ryggen via skänkel.

Så nu har jag tänkt gå hem och befästa hjälpen för längning av den bakre delen av halsen lika tydligt som ställningen, tiltningen. När jag ber om ställning och rotation med tygeln så resulterar de nu i att Brynjar samtidigt sträcker sin nos framåt i denna rörelse vilket gör att även de främjar längingen av halsen. Men jag vill ta hjälpgivningen med att länga den bakre delen av halsen ett steg längre. Att den hjälpen inte bara ska tala om för Brynjar att han ska släppa för trycket i  nacken från min hand, utan att han också då verkligen ska sträcka sig framåt även med nosen.  Detta för att separera "läng halsens bakre del" från "sänk huvudet" vilket ytterligade minskar risken att rida bakom hand. I samlingen kommer detta vara väldigt viktigt att jag kan be honom söka sig fram och inte ner. Det har jag stora förhoppningar på. Sen behöver jag flytta över hjälpen från att trycka med handen till att trycka med spöet för att kunna återta en korrekt sits.
 
Jag vill med två bilder visa längningen i den bakre delen av halsen, jag är ännu ingen expert på detta men på dessa bilder syns skillnaden ganska tydligt.Titta uppe under min hand vid svärdshugget så ser ni skillnad i överlinjen. Sen vill jag poängtera att man inte ska haka upp sig på att hans huvudposition är olika på bilderna för han kan dra ihop den bakre delen av halsen även om han till synes håller sitt huvut i en "fin" position.
På den övre bilden kortar han av halsens bakre del och det skapas en sänkning kring manken. På den undre bilden har han längt den bakre delen av halsen men även svarat på skänkeln med att höja främre delen av ryggen och vi har fått ett mycket bättre lyft ända från mitten på halsen till under mig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela