Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Riktning på ytter fram

Publicerad 2014-04-25 23:05:00 i AR, Allmänt, Hjälpgivning,

Ett högaktuellt ämne inom AR skulle jag vilja påstå är för utom rotationen och skolhalten: ytter bog. Väldigt många hästar ligger med för mycket vikt på ytter framben, förmodligen delvis ett resultat av vårat enträgna böjande med bristande rotation och överböjd hals. Rotationen i bröstkorgen minskar möjligheten att lägga mycket vikt på ytter bog då rotationen kräver att hästen lyfter upp sin yttersida och därmed också ytter bog.
 
Men det räcker inte hela vägen med rotationen, för att hästen inte ska överbelasta ytter framben. Hästens rörelse när den sätter ner sitt framben har ännu större betydelse är rotationen för hur hästen belastar. Korrigeras rörelsen löser man problemet med att hästen överbelastar  ytter framben.
 
Från marken är det relativt enkelt att se när hästen har rätt eller fel rörelse när den sätter ner frambenet. Det är lite klurigare att känna uppsuttet men såklart bara en övningsfråga. 
Blingh har problem  med att hon överbelastar ytter fram och idag när jag red henne fick jag några bra bilder att visa rörelsen i bogen -både rätt och fel.
 
Här ser man nästan övertydligt hur inte bara ytter framben utan hela hästen strävar snett utåt från volten. det trots att hon roterar.
 
 
 
 

Till vänster ser vi en helt annan, korrekt rörelse av ytter framben. Här sträcker sig frambenen runt för att följa böjningen. Till höger strävar benet i stället utåt precis om på bilden ovan, dock inte lika kraftigt. Ytter bog sträcks inte fram och runt, då skjuts ytter bog i stället ut.
 
 
 
En relativt enkel lösning för att frammana rätt rörelse är att vända in i volten för yttersidans hjälper. Vänder man in för innersidans hjälper blir resultater inte lika bra då det i största grad är yttersidans hjälpgivning som öker rotationen, inte innersidans hjälper. 
 
Bilden till vänster är ytter fram på väg att sättas ner snett utåt ifrån hästens kropp, på mellersta bilden börjar jag vända in och benets rörelseriktning förändras. På bilden till höger fullföljs rörelsen och hästen placerar nu det yttre frambenen snett inåt för att minska volten. 

Följer hästen med i denna rörelse och vänder in korrekt (utan att stötta sig på inner framben i stället) så kan man varje gång hästen börjar sträva utåt med sitt yttre framben, vända in så mycket eller lite som behövs för att hästen ska sätta frambenet i rätt riktning.
 
 
 
 
 

 
 
 

Kommentarer

Postat av: Kersti

Publicerad 2014-04-26 11:09:54

Bra skrivet och illustrerat. Tack för att du delar med dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela