Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Vad ska man ha böjningen till?

Publicerad 2014-04-10 23:57:00 i Allmänt,

Det tycker jag är en ytterst relevant fråga som jag flertalet ggr ställt mig de gånger det tett sig  omöjligt svårt att rida korrekt böjd i trav för Brynjar. Så jag har provat att lägga böjningen i trav på hyllan för att se vad som hände. När skulle jag behöva den och till vad?
Jag vet att det finns en massa fin teori om vad böjningen ska göra och varför man använder den i hästen skolning till att ta mer vikt på bakdelen.

Men för att vara mycket konkret så tänkte jag beskriva det jag själv stött på, som gett mig djupare förståelse för vad jag ska ha böjningen till. Detta kan tänkas låta självklart och banalt men först när jag själv fått "uppfinna hjulet" förstod jag riktigt användingsområdet av böjningen. Eller åtminstonde några fler delar av det:

Böjningen håller bogarna på plats. På plats betyder att hästen hindras från att ta något av frambenen snett utåt i steget framåt. Vilket i sin tur hindrar hästens framben, när de går in under magen på hästen, att placera sig snett in under hästen mot tyngdpunkten. Följden av att en bog "sticker ut" är således att hästen tar vikt på sina framben, ett eller båda. Att bogarna hålls på plats skapar inte samling i sig utan ger förutsättningarna. Genom att bakbenens kraft, liten eller stor, riktas rakt in under hästen.

Ett väldigt vanligt problem är att hästen rör sitt yttre framben snett utåt (skjuter ut bogen) och överbelastar därigenom de yttre frambenet. Detta sker nästan uteslutande i samband med att hästen överböjer sin hals och tappar rotationen.
 
 
Det andra användingsområdet som jag också behöver är böjningens funktion för att hålla koll på hästens bakben. Dels ser rotationen till att inner höft sänks som sig bör när hästen lyfter sitt inner bakben. Men det är för Brynjar mycket viktigt verktyg att med skolorna förhindra att han breddar sig bak. När hästen breddar sig bak så kliver båda bakbenen lite utanför frambenen. Då strävar frambenen långt bak, in under hästen och bär på så sätt vikten. I detta läge kan hästen mycket lätt vinkla sina leder i bakbenen men bär trots det ingen vikt där.

Om hästen breddar sig hjälper det därför inte att samla mer för att flytta tillbaka vikten till bakbenen = klurigt! Men om hästen så fort den breddat sig placeras på tre spår så kommer den det ena bakbenet tvingas att kliva mot tyngdpunkten. Då kan man åter jobba med samlingen för att ex förbättra travtakten, vilket varit mitt syfte med Brynjar.

Sen finns det ju faktiskt en annan viktig aspekt med böjningen: avslappning. En böjd häst är mjuk i musklerna, då dessa först då har möjlighet att på rätt ställen länga ut som böjningen ber. Det innebär att böjningen försätter hästen i en lugnande fysisk stämmning som även ger effekt psykiskt för hästen. Sen är en böjd häst en "svag" häst, vilket kan vara en fördel i vissa extrema situationer. Till exempel för hästar som har en benägenhet att lägga sig på bettet och/eller sticka.
 
Detta är vad jag rent konkret hittills känt för behov som bjöningen kunnat fylla. Jag kommer förmodligen stöta på ytterligare behov längre fram i min utbildning, det åter står att se och lära!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela