Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Beröm med godis -hästen tigger?

Publicerad 2014-08-13 00:32:00 i Allmänt,

Jag jobbar alltid med korta repetioner och mycket beröm med godis, då jag tycker detta är det effektivaste sättet för en positiv inlärning. Arbetet är mycket likt hur man jobbar med godis till en hund. Hästen blir motiverad, lär sig snabbt och arbetar aktivt för att lösa situationen och vara till lags.

Men många har upplevt problem med att hästen börjar tigga av så mkt godismatande stup i kvarten. För utom en någorlunda fungerande ledarmässig relation till din häst, så tycker jag det finns tre hållpunkter att beaka när man jobbar med godis som håller hästen ifrån att tigga. Vanliga orsaker (och botemedel) till tiggerier är att:
 
  • Hästen har en för lätt uppgift. Ge hästen en större utmaning att klara för att få godiset, det gäller att successivt öka kraven på vad hästen behöver utföra för att få sin godis. Hästen ska förstå att godiset kommer när man utför nånting. Det är ingen godisautomat utan hästen måste hitta vad den ska utföra för att få godiset. När den inser det kommer den jobba intensivt för att hitta vad den ska göra och prova hela sin repertoar framför dig i stället för att köra ner nosen i godisfickan.
     
  • Markera åt hästen att den helt enkelt inte får tigga. Putta koncekvent bort den när den tar egna initsiativ till godisutdelningen. Godisutdelning ska ske när ryttaren vill inte när hästen håller på att krypa ner i godisfickan. Detta är det traditionella förhållningssättet som vi nog alla hört, men är ändå viktigt i rätt mängd. Idag pratas det mycket om att ha ömsesidig repekt mellan häst och ryttare men allt för ofta har jag sett ryttaren förlora sin egen integritet i sin starka önskan att respektera hästen. Ömsesidig respekt innebär att varken häst eller ryttare kränker den andres livsrum. Därför anser jag det som viktigt att vid behov även tillrättavisa hästen om den kränker människans livsrum genom att pressa sig inpå och tigga.

  • Anpassa godisets godhet. Låt hästens prestation stå i relation till hur gott godis den får. Använd ett godis som hästen tycker är "lagom" gott. Hästen bör villigt ta emot godiset men inte bli överexalterad och besatt av godiset. Välj godis efter hur svår uppgift du ger hästen! Jag jobbar vanligtvis med lucernhack som godis men ska jag lära in något nytt eller jobba med något där hästen känner sig lite pressad eller det tar emot, så behöver hästen en starkare motivation och jag brukar därför jobba med ett godare godis -tex morotsbitar.

Kommentarer

Postat av: Klara Forsström

Publicerad 2014-08-13 21:37:22

Intressant inlägg! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela