Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Dags att skola tölten?

Publicerad 2014-08-21 20:10:50 i Allmänt,

Idag är en såndär dag när jag funderar igen, hemma med lättare feber och har inte sett en häst på hela dagen. Men det hindrar inte hjärnan från att fundera en massa!
 
Brynjar och jag jobbar och sliter stenhårt med traven, man ser på bilder och jag käner tydligt att traven har förbättrats något enormt. Han har nu både en väldigt fin trav och en väldigt dålig trav. Problemet är att spektrat är vääääldigt stort och han går ojämt. Hackar sig fram mellan fyrtakt och tvåtakt med ben överallt. Jag har hittat ett sätt att kunna korrigera honom när han tappar takten, så han dunkar in en stor tvåtakt i 2-3steg och vi kan då ta oss igenom det momentet vi höll på med. Vilket är toppen och ger möjlighet till en väg framåt.
 
Men hans "grund"trav är en utpräglad femgångstrav som endast blir någorlunda ren och stabil på rakt spår i högre tempo. Då är den spektakulär! Men så fort tempot ska minskas och bärigheten ökasdet minsta är utmaningen näst intill övermäkting. Och jag har fått höra förvånade kommentarer när någon ser honom trava endera vid hand eller avslappnat fram och ner (på bogarna i hans fall tyvärr), för man var inte beredd på att traven var SÅ himla svår. Så svårt även om han springer själv.  För att inte tala om ifall man "tränger" in honom innanför ett staket. Han kämpar som en gris för att åstakomma den trav jag eftersträvar! Men det är och förblir en mycket svår uppgift för honom. 
 
Nu ska jag inte grina illa över traven, Brynjar är och förblir en naturtöltare och femgångshäst. Inom en inte allt för lång framtid har jag dessutom ynnesten att få utveckla en häst med helt andra fantastiska förutsättningar -Nesto.
 
Men det finns en fråga som är intressant, som jag fler än en gång har förkastat men som alltid tycks dyka upp och fjädra tillbaka:
Vad skulle hänt om jag gjort all denna skolning i tölt?
 
Så vad är problemet då tänker ni? Jobba tölt och va glad?
Att få fram en tölt som är avspänd och med bra överlinje är inget jag ser som ett problem. Det krävs jobb men är något jag har gjort tidigare med flera andra hästar, trots att jag hade mindre kunskap då.
 
Tänker man så måste man skissa oxå! ;)
 
Problemet är att jag vill arbeta med tölten utan de klassiska "bromsa fram och gasa bak" förhållningarna, vilka förutom böjning, är det som skapar ren takt. För grisepass känns inte så meningsfullt att rida runt i, och "trycka ihop" hästen tills den går rent skapar för mkt spänningar för min smak.
 
Vilket lämnar frågan: Kan arbete med öppna, sluta, diagonalslutor, samling, etc vara tillräckligt för att få en REN tölttakt? och på så sätt ersätta de klassiska "trycka ihop och sen böja så den blir mjuk i sidorna" för att få ren takt?
 
Rädslan att prova tölta är rätt stor hos mig, för jag vill inte tappa allt arbete jag lagt på traven. Allt enormt arbete. Vilket man gör, i alla fall delvis, när man jobbar med tölten. Töltar jag intensivt ett pass får jag ägna tre efterförljande pass åt att tala om att samling inte betyder tölt, att trav inte betyder tölt, att ... ja allt inte kan lösas med tölt.

Men nu har jag ju faktiskt en häst som kommer kunna ta mig hur långt jag än vill i skolningen av den tvåtaktiga traven, om bara ett tag, ett år eller två kommer Nesto vara grundutbildad. Så nyfikenheten att prova tölta med Brynjar stiger lite och jag har lovat mig själv att prova lite framigenom. Åtminstonde en gång ska jag prova innan ja lägger det på hyllan, minst!
Tölt är ju det han egentligen är bra på! 

Kommentarer

Postat av: Lisa Mört

Publicerad 2014-08-21 21:06:06

Svar ja det är klart det går! :-) Du behöver inte trycka ihop det minsta för att få till rent tölt, det skulle jag vilja påstå är en fördom :-). Tölt är ju sett ur fotförflyttningsperspektiv inget annat än snabbare skritt. Det är väldigt effektivt att starta ur öppna eller sluta och smyga igång ur skritt. Brynjar ser så välriden och fin ut att det inte borde vara några problem, särskilt inte om han är naturtöltare. Kul att du funderar på att prova. Passtakt lossnar ofta effektivt med sidoförflyttningar och böjningar av alla slag, och har man en så välskolad häst som du så lossar du det säkert ännu effektivare med hjälp av tex att tölta i öppna. Sedan lär det säkert bli en del mixning av gångarterna, särskilt i början om du inte brukar rida så mycket tölt, men det är ju också en del av utmaningen och charmen med en femgångare.

Postat av: Lotta

Publicerad 2014-08-21 21:51:17

Låter jätteintressant Lisa! Har du nåt tips på nån film eller så där nån rider tölt så, som går att kolla på? Har aldrig lyckats sett nån rida tölt utan ihopklämningsprincipen. :)

Postat av: Patricia

Publicerad 2014-08-22 12:07:37

Hej
Jag tycker också att du ska våga dig på tölten. Min erfarenhet är att om man jobbar hästen bra i tölten så får man en bättre bärighet i hästen. Jag har töltsatt mina hästar på långa tyglar och arbetat dem ganska mkt på det sättet. När hästen är bärig i tölt så kommer den till ett läge där den "ber" om att få trava. Det kan ta lång tid (flera månader) men hittills har det alltid kommit (på femgångshästar med lätt för tölt) och då är traven helt annorlunda. Bärig o från dem själva även i gåtempo.
Jag tycker alltså att på den här typen av häst som du beskriver att arbetstraven blir bättre efter att man jobbat i tölt än tvärtom.
Lycka till!!
mvh Patricia

Postat av: Lisa

Publicerad 2014-08-22 13:23:08

Så synd, jag tycker att det är tråkigt att fördomen att tölt bara går att rida på spänning, eller genom att klämma ihop hästen fortfarande sprids. Prova googla "Skrölt" så länge så skall jag se om jag kan hitta något vettigt på film att visa som kontrast till det man oftast ser på tävling. Vardagsridningen är i allmänhet mer uppbyggande och inte med lika mycket spänning i hästarna. Själv rider jag alldeles för krattigt för att våga visa upp något exempel. :) Malin Schön beskriver bra tycker jag. http://malinweb.se/blogg/tag/skrolt Förhoppningsvis kommer det att bli ytterligare förbättringar i tävlingsmomentet för islandshästar nu med nya grenen Tölt in harmony och den nya domarhandledningen som har "brandväggar" som stoppar icke lösgjorda/ harmoniska ekipage från att nå över vissa poängnivåer.

Postat av: Lisa

Publicerad 2014-08-22 13:47:38

Sara Silferberg skriver lite om hållbart töltarbete här:
http://www.online-money.at/klrgallerie/t1_islandpferde_sar_en.html

Googla filmer på henne på YouTube så kanske ni hittar något vettigt töltarbete, jag har inte försökt. Själv skall jag försöka ha datorfritt i helgen. ;) Om ni inte hittar några trevliga exempel på tölt någonstans så skall jag se vad jag kan göra.

De senaste åren har medvetandet om bla. vikten av att stärka hästens magmuskler och överlinje ökat kraftigt i islandshästridningen, så det är inte vad det har varit.

Postat av: Lotta

Publicerad 2014-08-23 22:44:00

Lisa du är ett guldhjärta :-)

Postat av: Lisa Mört

Publicerad 2014-08-24 14:50:46

Tack Lotta! Det här med tölt och hur man tölta i "olika form" är jag jätteintresserad av och tänker att det måste vara superintressant att träna fram en bärig tölt på en akademiskt tränad häst.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela