Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Pojkarna behandlade

Publicerad 2014-08-20 22:55:00 i Allmänt,

Idag har båda pojkarna blivit behandlade av Lisa. För Nesto var det första gången, han tyckte det var lite konstigt men det gick väldigt fint.
 
Till min förvåning var båda pojkarna raka i både rygg och höfter, vilket kändes mycket positivt.

Nesto fick beröm för sin fina rygg, lite spänd i muskeltriangeln på halsen längst ner, lite stel bak i rumpmuskeln och insida ena låret. Men överlag inget vidare problem. Dessutom hittade hon en hel del gamla krigsskador. Lite hål här och där och lösa benbitar (ofarliga) efter sitt liv som liten hulligan. Och just därför var jag förvånad över att han lyckats hålla sitt bäckne rakt och fint. 
 


Brynjar med spikmattan på ryggen och täcken som tyngd.
 
 
Brynjar hade lite svårare att böja ryggen åt vänster, men inte heller han hade några direkta snedheter och gick fint. Däremot hittade hon två nya punkter där han var som en tegelsten. Ovänta plats dock -baksidan av låren. I påskjutsmuslkerna, rätt oklart va de kommer utav men där kommer mitt huvudfokus läggas närmaste tiden. Han kändes fin i hals och bogar, där han brukar få anmärkning, så kanske är det att jag i traven börjat kunna rucka på hans hårda belastning av bogarna. Vi håller tummarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela