Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Ridtur

Publicerad 2014-08-14 00:33:46 i Allmänt,

Första ridturen på Brynjar efter semestern och han kändes fin. Cissi har underhållt honom bra och bara efter en liten stund var vi tillbaka på samma nivå som vanligt. Vi begav oss bort till ängen -enda stället där det finns en platt plan yta att rida på, och Brynjar lyckades även denna gång leverera.

Ytan är förvisso ganska stor men han klarar att utföra både förvända och diagonala slutor i trav och bröjar därmed bli ytterligare manövererbar. Det har varit en lång väg från de första travstegen vid inridning när han låg så djupt på bogarna att han omöjligt gick att ens flytta lite för skänkeln på rakt spår.
 
Nu ser jag ljuset i tunneln, att kunna arbeta i trav. Kan inte nog poängtera hur nöjd jag är med den reaktion jag har lärt in för spöet. Varje gång han tappar takten så petar jag med spöet och då "dunkar" han in ren, ganska samlad, travtakt. Vilket blir en förutsättning för att kunna fortsätta övningar trots att han råkar tappa takten utan att behöva avbryta.
 
Grabbarna har betat ner hagen flitigt, Nesto har börjar minska omfånget på kulan något men Brynjar är på väg att falla ur. Han har fortfarande mycket muskelmassa kvar men revbenen är väldigt ytliga och ligger inte inlindade i nästan något fettlager längre. Planen är att banta Nesto så mycket som möjligt innan vinterfodringen med fri begränsad tillgång, men ändå inte låta Brynjar tappa muskler. Därför gjorde jag idag ordning en liten hage i beteshagen så får dom gå där och mumsa i sig förutom stödfodringen av Brynjar.  Nesto tyckte det var mycket spännande med det lilla hagbygget och några kvm ny yta. Gick efter mig med stora ögon :)
 
Nesto är en rolig liten filur och jag kan inte mer än le åt mig själv när jag ser likheterna mellan honom och min tidigare häst Hugur. Jag dras till vissa hästar och det är aldrig de enkla. Hugur vad den hästen som varje människa var tvungen att förtjäna hans respekt och för det krävdes en människa som har kontroll över sina känsloyttringar. Vilket är en utmaning för de flesta människor men ack så utvecklande, men vägen dit är hård för oss människor och felsteg med hästar med ett sånt psyke kan stå en dyrt. Det är roligt att se likheterna mellan Nesto och Hugur, men jag ser även att Nesto inte alls är en lika ärrad själ som Hugur var. Men jag hade redan före jag köpte honom en plan att han ska vara den som tvingar mig att ytterligare utvecklas och blir en bättre hästmänniska, mental utveckling. Brynjar har varit en ängel, men jag behöver Nesto för att fortsätta min utveckling. Hugur gav mig enormt mycket lärdom om att vara en bra hästmänniska tack vare hans hårda hingstighet i kombination med en osäkerhet (sämsta kombinationen, dominant-vek) som tvingade mig att dämpa mina känslosvall och bete mig, sett tur en häst ögon, värdigt.
Så förutom att vara en bra ridhäst har Nesto en viktig uppgift att göra mig till en skickligare hästmänniska, ack så viktigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela