Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Brynjar flyttar hem

Publicerad 2014-02-04 18:03:00 i Allmänt,

Brynjar och jag var ute på promenad/ridtur i dag, Brynjar var pigg som ett skållat troll och de lyste glatt i ögonen vilket värmde lite extra i hjärtat på mig då han har varit dålig i magen en längre tid. Det har oxå påskyndat processen och Brynjar flyttar hem till Sundsvall igen på söndag. Så kommer Nesto och jag efter en eller två helger senare.
 
Jag har under senaste tiden inte jobbat så mkt alls med Brynjar, men de lilla vi har gjort så har vi fokuserat mkt på traven, som vanligt tänker ni ;) och skolhalten.
Men jag försöker vidareutveckla mitt Tipp-tapp-ande, vilket betyder att brynjar ska lyfta var annan bakhov stillastående, till att kunna använda detta till en travstart med högre samlingsgrad.
 
Och nu tycker jag att det börjar ge resultat. Det svåraste men detta är inte att få honom att vinkla lederna och inte heller att bromsa ner farten framåt. Nej, de svåra är att få honom att inte bredda sig bak. 
 
För människor med "vanliga" hästar, typ tregångare kanske felet inte blir lika uppenbart som på Brynjar. När han breddar sig bak så vinklar han lederna men går mot en lateral rörelse i stället för mot trav och rörelsen blir orytmisk.
 
Men nu börjar de hända allt oftare att han greppar hur han ska göra och börjar trampa igång mot en samlad trav. Det känns riktigt RIKTIGT roligt att se ljuset i tunneln ;) Jag jobbar ofta med att från halt, flytta tyngdpunkten bakåt och efter det gå upp i traven. Det funkar både från marken och uppsuttet. Vi är på g!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela