Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Ytter bog

Publicerad 2014-01-12 19:58:00 i Allmänt,

Det där med böjning är ju, som dom allra  flesta av oss insnöade akademiker vet, rätt svårt. Eller ja, ibland ter det sin snarare som ett helt livsverk bara att kunna rida hästen korrekt böjd! Att samla hästen, ja de hinner man nog trilla av pinn före man lyckas med!
 
Jag hittade en bild som jag blev exalterad över, den visar en av alla fallgropar somman kan hamna i med böjning. Har själv ramlat i den gropen många ggr, men sen blev jag medveten om händelseförloppet och håller nu på att kraffsa mig ur gropen.
 
Pilen symboliserar vart ryttaren vill, dvs med den böjning som ryttaren vill ha så ska hästen gå i pilens riktining. Eller enkelt sagt: pilen visar voltspåret.

Ryttaren har här inget problem med att hästen överbelastar/skjuter ut inner bog, utan här har hästen lagt över vikten på ytter bog. Hästens bog och framben rör rig i riktning ut från volten och hästen överböjer halsen inåt, då blir resten av hästens kropp rak.
 
Det gör att ryttaren får svårt att sänka in inre höft och hamnar lätt ytter sittben, för att då inte falla av så är det lätt att ryttaren viker sig i midjan. För att kunna rida dit ryttaren vill är det vanligt att ryttaren tar i inner tygel, vilket ofta resulterar i att hästen böjer halsen ännu mera vilket förvärrar problemet ytterligare.
 
Det ryttaren bör göra är i stället att räta ut hästens hals, vilket minskar hästens chans att skjuta ut bogen betydligt, och sen använda sin sits och yttersidans hjälper  för att vända hästen inåt, tillbaka till voltspåret.
 
Att tänka på när ryttaren flyttar hästen inåt är att hästen bibehåller ställningen i nacken och inte avlastar ytter bog genom att falla över inner i stället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela