Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Bettan börjar med samling

Publicerad 2014-07-29 00:59:20 i Allmänt,

Idag fortsatte Bettan och jag att ta oss längre i markarbetet, samling i skritt i sluta med bibehållen takt samt trav utan att tappa ytter bak stod på schemat. Såklart tyckte Bettan det kändes krångligt att veta vart hon skulle befinna sig när det blev trav i stället för skritt även om hjälpgivningen i sig var den samma. Men vi tuggade på, och jag försöker visa henne att mitt emellan, slira med rumpan, ligga på någon bog, streta med huvvet, finns en gyllene stig, en balansgång där allt e lätt och mjukt.
 
Och små stunder hittar hon dit, även om det fortfarande såklart är en vinglig väg och det kräver mycket mer arbete så är det fortfarande så otroligt roligt att få se dessa små ljusglimtar även om de inte är perfekt.
 
Därför tänkte jag dela dessa ljusglimtar med er!
 
Börjar förstå lite samling i skritt ibland...
 
 
Bettan kör lite kraftfull skritt medans ja glor åt sidan som ett fån efter hunden...
 
Övar mer på den där skritten...
 
Belöning ska hinnas med oxå...
 
Mer lång och låg...
 
Bettan tar i lite...
 
Och kortar av sitt bakbenssteg rejält genom att lyfta inner bak tidigt vilket gör att ytter bak får en kortare påskjutsfas.
 
Formen och böjningen, ja det mesta, är ännu instabilt och varierande men hon är väldigt duktig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela