Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Halsens position

Publicerad 2014-07-19 19:57:00 i Allmänt,

Appropå halsfunderingarna häromdagen, efter att ha kikat på bilder från när jag rider blir jag mer säker på vilken halshållning som är bäst för Brynjar. Det som varit varit största grejjen att "klaga" på är att han får en sänkning precis framför manken, vilket tyder på att han kortar av bakre delen av halsen och sänker då även främre delen av ryggen.
 
Enligt Katrin så kan man lösa det genom att länga ut den bakre delen av halsen, då man ber hästen sträcka ut halsen. När jag frågade Bent om en avkortning i bakre delen av halsen sa han att det handlade om bakbenens bärförmåga och mer aktivitet från bakbenen skulle således lösa problemet av sig själv.
 
 
Här är en bild tagen för ett år sedan där ser man sänkningen framför manken.
 
Och här är en ny bild.
Titta oxå på taktskillnaden. Här håller Brynjar sin hals relativt högt, uppsträckt men utan "utbulande" underhals. Han är inte styv och trots att halsen är högt rest och nosen framför lodplan så fyller han ut utrymmet framför manken väl. Ländryggen är lite svårare att avgöra ev förändring i, då han är överbyggd och har en väldigt sluttande rygg, som i översta bilden täcks av sadeln. Dock så skulle ju ännu mer undertramp såklart hjälpa ryggen ytterligare...
 
Här kommer lite fler bilder från samma ridpass
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela