Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Madde i sadeln

Publicerad 2014-07-13 22:16:00 i Allmänt,

Allt slit, kärlek och pengar Madde lagt ner på sin häst Bettan har börjat ge utdelning! Planen har varit att jag ska utbilda Bettan så hon har en bra grund att stå på, så hon kan visa Madde rätt väg och vara en trygg ridhäst. Nu har vi kommit dit och Madde och Bettans resa tagit ett steg vidare.  
 
 
Madde tar stormsteg framåt för varje ridpass nu, jag är riktigt imponerad! Hon har jobbat första passen med tygelföringen, och jobbar nu mycket med sitsen. För att kunna använda sitsen att vägleda Bettan dit hon vill. Mycket fokus har lagts på att svänga inåt för att få med ytter bog. Idag provade hon också att flytta bogen utåt. 
 
 Jag vill visa en så tydlig bild-sekvens som jag fick idag på Madde. Jag vet att det är mång fler än Madde som kämpar med att inte vika sig i midjan, och sitta korrekt.
 
Första bilden: Bettan böjer sig duktigt men Madde har halkat över på yttersidan och kompenserar detta genom att vika sig i midjan på innersidan. Det resulterar i att hon trycker Bettan utåt
 I det här läget säger jag åt Madde att ta ett litet skutt och sätta sig mer på insidan för att korrigera sin sits.
 
Andra bilden: Här ser man resultatet av sitsen Madde hade på första bilden. Dock så har Madde korrigerat sin sits och sitter nu betydligt bättre, men kommer få vänta ytterligare nåt steg innan Bettan kommer följa henne in i korrekt böjning.
 
Bilderna visar ett vanligt fel när folk försöker svänga :)

Kommentarer

Postat av: madde

Publicerad 2014-07-13 22:21:05

Härliga häst :D

Postat av: Lotta

Publicerad 2014-07-13 22:51:41

Va fint hon jobbar med kroppen. O du oxå såklart, Madde :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela