Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

ARV-träff

Publicerad 2014-03-29 17:19:00 i Allmänt,

I morse gick Brynjar och jag bort till ett ridhus där det annordnades en medlemsträff. Vi var tre ryttare med häst samt några som kom utan häst för att kika, prata och äta kaka. Brynjar gick riktigt fint och hade utvecklats betydligt sen jag red i paddock sist. Hum när kan det ha varit? Måste ha varit på Åland det. Bara de sista dagarna har samlingen ramlat på plats ytterligare vilket kändes roligt. 

Jag får nu en mycket tydligare känsla av att han när jag samlar honom i en sluta kliver han faktiskt in med bakbenen och bär vikten där. Tidigare har det mer blivit som att man skrynklar ihop ett papper, men nu lyckas jag få en annan stadga i honom där kraften inte rinner ut i : för kort hals/ytter bog/inner bog tex.

Den förbättrade samlingen gör att en ny gångart uppvisat sig helt naturligt : Skolskritten!
Han börjar i samlingen i skritt "tänka trav" vilket resulterar i ett ganska markant lyft i bogarna  (kändes på vägen hem nästan som spansk skritt, vilket det såklart inte var men vilket boglyft!) det gav oxå en lite taktförskjutning vilket jag är rätt säker på gav skolskritt.

Allt är inte perfekt men här ser man att jag lyckats samla honom tillräckligt för att han ska få (så gott som) ren  två-takt (skenbenet bak och överarmen är parallell) och man anar även här att han lyfter sina bogar. Även om inner fram fortfarande går in under honom så är det mkt bättre än tidigare. 

 Här lång och låg fortfarande ok takt. Halsen är fint välvd.
 
Samling. På denna bild är jag väldigt glad över två saker:
-Rotationen, att han böjer sig fint, och tydligt sänker inner höft när han lyfter inner ben.
-Takten, överarmen och skenbenet är parallellt.

Detta är saker vi har slitit oerhört mycket med och det känns väldigt bra att hitta ett sånt här fint foto som ett kvitto på sitt arbete. Vi är på  väg åt rätt håll, även om bakbenen skulle behöva ta ytterligare mer vikt för att avlasta frambenet.
 
Vi provade galoppera lite, det går retligt fint emellanåt åt höger. Men den attans vänstergaloppen sitter djupt inne. Här roterar han till och med lite.

Här tar Brynjar i för fulla muggar och skapar då ett ganska stort sväv med en rund galopp. den här bilden tycker jag är rolig för man ser hur han tippar sitt bäcken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela