Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Kurs på Ridakademi Norr

Publicerad 2014-03-22 14:57:00 i Allmänt,

Förra helgen var jag uppe på Ridakademi Norr för att delta som fotfolk vid Markarbetskursen steg två hos Katrin Wallberg. Hon hade som vanligt ett fullspäckat teoripaket med en hel del ny teori med bland annat influenser från Christoffer Dahlgren

Jag fick mer konkreta handgripliga verktyg att jobba med samling i longering, ytter bog och lägningen av den bakre delen av halsen med mig hem. Kan verkligen rekomendera er att gå markarbetskursenra hos Katrin, alla deltagarna fick mycket fina resultat och teorin är som vanligt det lilla extra.


Detta var en tredagarskurs och visst känns det! Dagarna var fullsmockade med teori och praktik och sen på kvällarna gick jag och Katrin ut i ridhuset. Där höll jag  lektion för henne på både Valioso och Belegero (med reservation för felstavde namn ;) ), så jag kom inte i säng förrns kring midnatt. Så på måndag var jag väldigt nöjd, inspirerad och trött som en gris! Sov hur mkt som helst, men det var de värt!
 
Här hemma i Sundsvall så har Brynjar bjudit på skolhalter med mkt vinklade bakben, Nesto håller på med att lära sig flytta bakdelen inåt för lyft spö, sänka huvudet för en spöhjälp på nacken och att ta på sig grimman rakt framifrån. Bettan är äntligen mjuk i sin travhästrumpa och fri från hovböld så hon har i dag bjudit på både ställning i nacken (rotation) och första traven under ryttare  under sin om-inridning.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela