Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

I Sundsvall och ger lektioner

Publicerad 2013-11-24 18:11:00 i Allmänt,

I torsdags packade jag väskan och begav mig hemåt mot Sundsvall för tandläkarbesök på fredag morgon. Kan meddela att jag hade inga hål ;-).
 
Besök i Sundsvall innebär en ganska fullproppad helg med ridlektioner. Kan inte låta bli att sakna hästlivet jag har här hemma, finns en sån härlig krets av bra människor som delar åsikter och idéer med mig. 
 
Madde och Bettan jobbar på från marken. Madde har lyckats väldigt bra med travigångsättningarna som jag visade dom förra gången. Det dom ska tänka på där är att ytterligare i starten, sträva snett ut mot ytter bog i ökningen. Så att böjningen och arbetet förstärks ytterligare. 
För Bettan (som så många andra hästar) är bogen en kroppsdel som behöver behandlas mycket. Benhandlas i form av att stoppas in för att förhindra att den används som stöttepelare.
Gammal bild på Madde och Bettan.
 
Efter lite klurande och försökande från min sida så lyckades vi komma ytterligare ett steg framåt. Bettan fuskar  gärna lite med bogen, flyttar inte riktigt undan den så mycket som behövs för att hon ska jobba helt korrekt, och hon har lärt sig att finta Madde lite. Men när Madde är jättenogrann med att bibehålla sin position i förhållande till Bettan så ser hon när Bettan fuskar och kan då få fram jättefina stunder med riktigt fin överlinje. 
 
1, Sänk huvudet, böj halsen 2. Flytta undan bogen 3. Titta bak och plocka ev upp ytter bak 4. Kliv på så bakbenen svingar fram mot tyngdpunkten (så man inte kryper fram bara för att man tänker så mycket på allt man skulle göra) Det blir arbetsföljden för Madde.
 
Ida och Blingh, deras största grej tycker jag nu är uteritterna. Blingh har börjat tordas rida ut själv med Ida små svängar vilket hon verkligen tycker är meningsfullt. Hon jobbar i en jättefin form, speciellt i lite uppförsbacke så tar hon i duktigt. Blingh har lagt på sig fint i hullet och dom verkar vara på g!
 
Gammal bild på Ida och Blingh
 
Det gäller för Ida att rida med små små känsliga hjälper, inte dras in i Blinghs bökstunder, hon tål inte för grova eller otydliga hjälper. Då flippar hon ur, vilket blir en mycket nyttig men (jag kan tycka) aningen hård skola för Ida. 
 
Ida ska vara noga med att i den svåra böjningen vara noga med att först få hästen att böja halsen mjukt och sen flytta för skänkeln. Se till att övningen går lika lätt åt båda hållen och sen hoppas jag att dom börjar flytta för skänkeln även i trav. Det är nåt bra att pyssla med på uteritterna.
 
Johanna och Harry red sin första lektion för mig i dag. Det var roligt att äntligen få träffa dom på riktigt. Johanna och jag är kusiner så jag har varit där några gånger och stått i hagen och glott. Men nu var det dags på riktigt.
Harry är ganska spänd både fysiskt och psykiskt, har en välformad högrest hals, men har inte lyckats koppla ihop den med resten av kroppen så att även rygg och bakben hänger med. Än.
 
Här har jag stulit en bild på Harry, här med Johannas lillasyster Josefina som håller i.
 
Johanna fick börja med att be honom att sänka huvudet en del, men efter en stunds träning gav vi oss på lite böjning. Harry slirar gärna ut med baken och spjärnar emot i halsen. Men när Johanna tvingade honom att faktiskt böja halsen i sidled så dök det upp en annan häst. Jag fick provrida lite och han var kvick med att förstå hur den här konstiga tanten ville att han skulle röra sig. Han balanserade sig, tog sig fram böjd och släppte igenom rörelsen i hela kroppen. Efter det fick Johanna rida igen så att hon skulle få lite gratis och få känna vad det är hon är ute efter. Johanna ska tänka på att be honom böja halsen och ge efter för tygeln, sen lyfta honom (och hjälpa med skänkeln) utåt på volten för att skapa böjning. Det ska bli spännande att träffa dom igen till jul när jag kommer hem!
 
Lena och Fengur, hade tagit ett jättekliv framåt sen sist jag träffade dom. Sist var Lena ganska uppgiven och kände att hon hade kört fast. Men denna gång hade hon verkligen utvecklats av den övningen jag gett henne. Fengurs problem ligger mycket i att han styvnar i halsen och därför inte riktigt släpper igenom vare sig böjning eller trav. Men nu hade Lena jobbat på detta och visade stolt upp perfekta bogförflyttningar för höger skänkel med lösgjord och böjd hals. 
 
Stulit en bild även på Lena och Fengur :)
 
För höger skänkel kunde hon även göra travstarter i övningen med bibehållen formgivning.  Detta är superbra och verkligen ett stort framsteg. Vänster böjning tyckte Fengur var lite besvärligare så där måste Lena vara jättenoga med att först be honom böja halsen ordentligt åt vänster och när han gör det riktigt så flyttar hon honom lite utåt för vänster skänkel. Om hon slarvar lite så går Fengur med rumpan före och styvnar i halsen, dvs minskar böjningen och följsamheten i stället för att öka den som övningen syftade till. Men med lite bestämdare tag från Lena, som visade att hon inte tänkte tolerera att han stretade emot tygeln, så visade han att han kunde vara lika mjuk och lösgjord i vänster böjning som i höger.
 
När Lena befäst så att den mjukheten finns såväl i höger som vänster böjning, så kommer hennes öppnor och slutor ta ett stort kliv framåt och få mycket bättre kvalité. Roligt att se att hon har lyckats utvecklats så mycket med den här övningen på egen hand!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela