Linnéas hästliv

linneashastliv.blogg.se

Ytter bog, markarbete i sluta

Publicerad 2014-01-12 20:22:00 i Allmänt,

Så när vi ändå är inne på ytter bogen... Uppföljning på mitt tidigare blogginlägg som ni kan läsa här.
Problem med att hästen lägger vikten på ytter bog uppkommer ju såklart även när vi jobbar hästen vid hand och kanske extra lätt är det att hästen faller ut över ytter bog i slutan.
 
Det jag fått höra av instruktörer för att lösa problemet är att räta ut hästens hals och med den indirekta yttertygeln (dvs neckreining med ytter tygel mot hästens hals) be hästen flytta in bogen igen.
 
Men såklart så nöjer jag mig inte där utan har ett sätt som jag ibland, eller oftast, tycker är lättare.
 
Om hästen faller över ytter bog dvs bogen rör sig i riktning snett utåt (åter igen: som beskrivs i förra inlägget ;) ) så kan ryttaren korrigera detta genom att helt enkelt byta riktning. I stället för att göra slutan rakt fram eller snett utåt (vilket är lätt hänt om hästen  belastar ytter bog och ryttaren inte har någon referenspunkt att hålla sig mot, ev ett staket).
 
Då byter vi riktning och går snett inåt i slutan, så vi rör oss mot en piruett/diagonalsluta. Då tvingas hästen föra med sig ytter bogen för att komma runt och vi har då "lurat" hästen att byta riktning på sin bogrörelse och därigenom avlastat ytter bog.
 
Då hästen flyttar sin vikt från ytterbogen kan den  hamna på: inner bak, ytter bak eller inner fram. I slutan är målet att hästen ska föra över vikten främst till ytter bak. Troligtheten i sluta att hästen belastar inner bak huvudsakligen är inte så stor. Att hästen däremot skjuter över vikten till inner fram genom att tränga in inner bog är mer troligt. 
 
Men eftersom inner bog är det första av hästens "fyra hörn" som ryttaren lärt sig att kontrollera (kanske får bli ett annat inlägg..?.) så kan hen förhoppningsvis korrigera hästen ifall den väljer att flytta över vikten till från ytter bog till inner i stället för till bakbenen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa Sandgren, Alnö (Sundsvall), Sweden

I den här bloggen fokuserar jag på hästträning. Lite av en dagbok där en och annan reflektion och kanske till och med vis tanke slinker in. Jag tränar mina hästar enligt Akademisk ridkonst men lägger också stor vikt vid relationen häst-människa. Natural horsemanship ingår alltid i mitt arbete. Där kommer mina största influenser från Klaus F Hempfling, men jag har även viss erfarenhet av Parelli NH. Mina starkaste sidor är problemlösning, inlärning och unghästhantering! Jag har en islandsvalack; Brynjar från Fjällgården, 8 år och femgångare. Samt Pluto Nesto, en 4-årig nykastrerad lipizzanervalack från Ängvaktartorps gård. Läs mer om mig: www.LinneaSandgren.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela